Lezersbrief: Beeldmerk Hogeland is een miskleun

In de krant stond het nieuwe beeldmerk/logo van de gemeente Het Hogeland. Dat dit geen logo is, maar bestaat uit heel veel illustraties binnen een vette letter H is meteen duidelijk. Kennelijk luidde de opdracht aan het ontwerpbureau niet: ontwerp een logo dat representatief is voor de nieuwe gemeente, maar eerder: illustreer het liedje van Ede Staal. Het resultaat straalt uit dat men niet wilde kiezen voor één sterk beeld dat de gemeente kan representeren, maar gekozen heeft voor het zoveel mogelijk proppen van 'de iconen van het Hogeland' in een veel te kleine ruimte. Uit de marketing is bekend: als je veel boodschappen tegelijk uitzendt, gaat je uiteindelijke doel verloren.

Robuust?

Wat is er trouwens eigenlijk 'robuust' aan de H, zoals in het artikel gesteld wordt? De robuustheid van deze vette letter wordt teniet gedaan door de plaatjes die erin zijn aangebracht en die de randen ervan aanvreten. Een logo moet in verkleinde en vergrote vorm nog even sterk ogen. Probeert u zich dit logo eens verkleind voor te stellen... Waaruit 'de ambities van de moderne nieuwe gemeente', die volgens de ontwerper in het logo zichtbaar zouden moeten zijn, dan zouden moeten blijken is me compleet een raadsel. Het oogt vooral nogal kneuterig allemaal.

Voor alle mensen die een idee willen hebben hoe een goed logo eruit ziet, het volgende. Denk eens aan bijvoorbeeld het logo van Mercedes, Citroen, Shell, ING, Philips, Lacoste, Nike, etc. Heeft u daar meteen een beeld bij? Zou u het logo van de gemeente Het Hogeland op dezelfde wijze in uw gedachten kunnen reproduceren als u het gezien heeft? Een goed logo heeft iets unieks, door een bepaalde eenvoud is het flexibel toepasbaar en kun je het vooral goed herinneren. De vorm heeft daarbij een soort tijdloosheid. Dat alles is hier echter ver te zoeken.

Heldere opdracht

Is er vooraf eigenlijk wel goed nagedacht over wat de nieuwe gemeente wil uitstralen? Pas dan kun je als ontwerper aan de slag. Een heldere opdracht zorgt voor een helder ontwerp. En laat het vooral niet beoordelen door vele mensen. Het gezegde luidt niet voor niets: als je een commissie opdraagt om zich bezig te houden met het ontwerpen van een paard, krijg je een kameel als resultaat.

Derk Jan Tinga uit Winsum is grafisch ontwerper

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.