Help: verwarring op mijn bankafschrift

Op veel bankafschriften is niet of nauwelijks meer te zien waar de consument een aanschaf heeft gedaan. Dat is onnodig verwarrend.

In de afgelopen jaren hebben betaalplatforms als Adyen, Buckaroo, Globalconnect, Mollie Payments, Digiwallet, Ingenico en anderen een business-to-business service uitgerold. Nuttige platforms voor verkopers en banken. Maar van geen enkel belang voor de consument, het is immers business-to-business dienstverlening.

De reden dat ik de namen van deze betaalplatforms zo goed ken, is dat zij op de betaalafschriften van de banken steeds vaker prominent als eerste verschijnen in plaats van het bedrijf waarvan ik iets heb gekocht. Alleen in de omschrijving van de betaling kan de consument, soms zelfs met moeite, opmaken wie nu eigenlijk de verkoper is. De zoekfunctie in de elektronische bankomgeving wordt er ook ernstig door verstoord. Er kan niet meer gezocht worden op de verkoper omdat die naam verdwenen is in de toelichting.

Transparant

Ik begrijp het commerciële belang van naamsbekendheid voor deze betalingsplatforms, maar ik vind dat zij naamsbekendheid genereren zonder toegevoegde waarde voor de consument. Ik heb daarom de Nederlandse Bank, de Vereniging voor Betalingsverkeer en het programma Kassa gevraagd aandacht te schenken aan dit probleem. De Nederlandse Bank dient als beschermer en hoeder van transparant betalingsverkeer zorg te dragen voor duidelijkheid van de overschrijvingen voor de consument.

Dat beaamde de Bank ook, maar blijkbaar zijn de invloed en de belangen van de betalingsplatforms groter dan die van de consument. Want het probleem wordt steeds groter naarmate steeds meer verkopers de service van de betalingsplatforms inkopen.

Ongewenst

De zogenaamde zelfregulatie van de sector werkt hier niet. De betalingsplatforms hebben geen belang voor de consument, maar zijn alleen van belang in de relatie met verkopers en banken. Het zou goed zijn als de commissie Financiën van de Tweede Kamer maatregelen neemt om de bankafschriften van consumenten te ontdoen van ongewenste en verstorende reclame door de betaalplatforms.

Fred den Haring is inwoner van Aduard

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.