Hoog tijd voor een noordelijk traject-abonnement voor bus en trein

Drie jaar geleden toonden de provincies Groningen, Drenthe en Friesland ambitie met het voornemen voor een traject-abonnement voor bus en trein in heel Noord-Nederland. Helaas is er tot op heden slechts een gezamenlijk dalurenabonnement gerealiseerd. De provincies moeten doorpakken met het noordelijk traject-abonnement.

Dagelijks reizen tienduizenden Groningers, Drenten en Friezen met het openbaar vervoer naar hun werk of school. Met de bus, de trein, of een combinatie van beide doorkruisen ze één of meerdere provincies. Maar waar trein en bus ongehinderd grenzen passeren, is het systeem van abonnementen nog een wereld van gescheiden eilandjes. Grenzen tussen concessiegebieden en verschillende vervoerders zorgen voor een wirwar aan reisproducten.

Onnodig

In Friesland zijn voor het gebruik van bus en trein verschillende abonnementen nodig. Groningen en Drenthe hebben met het noordelijk sterabonnement weliswaar een abonnement voor bus en Arriva-trein, maar voor reizen op de treinverbinding tussen Groningen en Leeuwarden is weer een ander abonnement nodig. Reizigers die door meerdere provincies reizen of zowel bus als trein nodig hebben, moeten hierdoor onnodig in- en uitchecken en moeten soms meerdere abonnementen aanschaffen voor een enkel traject. Dit is onhandig, duur en klantonvriendelijk.

Passend

Om abonnementen beter af te stemmen op de vraag van reizigers lanceerde de ChristenUnie drie jaar geleden het idee van een noordelijk trajectabonnement. Dit zou moeten gelden in de drie noordelijke provincies, in elke bus en trein, tussen alle denkbare haltes. Een abonnement dat past bij de reis die je maakt.

Alle drie de provinciebesturen namen dit voorstel op in hun collegeprogramma met de ambitie dit samen op te pakken. Drie jaar later moeten we helaas constateren dat reizigers nog elke dag moeten in- en uitchecken bij het wisselen van vervoerders en meerdere abonnementen nodig kunnen hebben.

Afstemming

Voor het introduceren van een abonnement voor heel Noord-Nederland is afstemming nodig tussen de provinciebesturen, vervoerders, de verschillende tariefsystemen en technieken. De introductie van het dalurenabonnement Noord-Nederland, waarmee je sinds begin dit jaar korting krijgt in bus en trein in heel Noord-Nederland, toont aan dat dit mogelijk is.

Een eerste stap lijkt hiermee gezet, maar juist de reizigers die elke dag in de spits naar werk of school reizen schieten er niets mee op.

Prioriteit

Het is daarom de hoogste tijd dat de provinciebesturen en vervoerders prioriteit geven aan hun ambitie. Stop met het introduceren van eigen abonnementen en stap over eigen grenzen heen. Introduceer gezamenlijk een reisproduct dat niet is gebaseerd op oude systematiek maar op de vraag van reizigers.

Bij de introductie van nieuwe reisproducten voor 2019 is het de hoogste tijd voor een noordelijk traject- abonnement. De inwoners van onze provincies wachten al lang genoeg op abonnementen die klantvriendelijk zijn!

Reitze Douma, Roy Pruisscher en Fredric Geijtenbeek zijn Statenlid namens de ChristenUnie in respectievelijk Friesland, Drenthe en Groningen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.