Opinie: Afbraak Oosterpoort is kapitaalvernietiging

Het lijkt alsof de berichtgeving over de voorgenomen nieuwbouw van een muziekcentrum in Groningen vooral over popmuziek gaat. Het klassieke muziekpubliek wordt alleen in het voorbijgaan vermeld.

Tijdens mijn korte vakantie druppelde het nieuwbouwnieuws dagelijks in hapklare brokken op het internet binnen. ‘Groningen krijgt grote popzaal’, was de eerste kop in deze krant en toegegeven: die nieuwe popzaal is nieuws. Zelfs het woord poptempel viel: een zaal voor 3000 man. Even groot als die in Tilburg, of all places.

Prangend

Een paar dagen later begon een overigens informatief artikel over de mogelijke locatie van de nieuwbouw met de vraag waar in de toekomst (2027) Noorderslag, Take Root en de Rhythm & Blues Night zich zullen afspelen. Een prangende kwestie, zeker, maar ook de bezoekers van het Noord Nederlands Orkest, van kamermuziek in de kleine zaal of van de concertserie Wereldsterren in De Oosterpoort stellen zich die vraag. Er is echt meer aan de hand in het Groninger muziekleven dan pop, immers.

Ergernis

Gelukkig kwam op de app van RTV Noord nog een meer klassiek gericht bericht: de nieuwe grote zaal voor klassiek zou volgens de gemeentebestuurders niet alleen voor het Noord Nederlands Orkest zijn, maar moet ook wereldsterren verleiden naar Groningen te komen. De knorrigheid die ik al over de popgerichtheid van de berichtgeving voelde, veranderde nu in regelrechte ergernis. De Oosterpoort heeft namelijk al een concertserie ‘Wereldsterren’, en als ik daar programmeur klassiek was, zou ik me gepikeerd voelen door zo’n formulering. Wereldsterren kwamen hier (veel) vroeger al – ik herinner me uit vijftig jaar Groninger muziekleven bijvoorbeeld het Beaux Arts Trio, avant garde-zangeres Cathy Berberian en het Lasalle Quartet. En de fameuze Poolse componist Witold Lutoslawski heeft het Noordelijk Filharmonisch Orkest gedirigeerd in eigen werk.

Wereldsterren

Dichterbij in de tijd hoeven we alleen maar de pianisten Grigory Sokolov, Arkadi Volodos of Kristian Zimerman te noemen, violisten als Vadim Repin of Isabelle Faust en zo kunnen we nog wel even doorgaan: allemaal echte wereldsterren, net als het Koninklijk Concertgebouworkest dat hier kortgeleden speelde. Weliswaar allemaal niet van het vocale vedetteniveau zoals Cecilia Bartoli of Jonas Kaufmann, maar om die of hun opvolgers tot een komst naar Groningen te verleiden heb je meer nodig dan een zaal. Een vrij ruim budget bijvoorbeeld, en dat zie ik de gemeente in de toekomst niet wezenlijk verhogen. Ook zie ik onvoldoende Groningers die de kaartjesprijs kunnen en willen opbrengen.

Goochelen

Bij al dat ongetwijfeld goedbedoelde goochelen met grote woorden blijft één feit overeind staan, wat mij betreft. De afbraak van De Oosterpoort is kapitaalvernietiging, letterlijk en figuurlijk. Toen de eerste berichten over sloop maanden geleden opdoken, kwam ik puur toevallig Pim van Klink tegen, die zelf jarenlang de scepter over De Oosterpoort heeft gezwaaid. Hij vond het sloopplan bizar, en de argumenten zoals het achterstallig onderhoud, geluidsoverlast en problemen met vrachtwagens maakten weinig indruk op hem. Hij vertelde me dat hij eens bij toenmalig wethouder Ypke Gietema moest komen, die hem vroeg: „Zeg Van Klink, die Oosterpoort, wordt dat nog wat of zullen we hem maar afbreken?” Ook een jaar of wat geleden is er een toen getorpedeerd nieuwbouwplan aan de Grote Markt geweest, daar waar nu het Forum zijn massa verheft. Nu zal het er blijkbaar toch echt van komen. Ik woon vijftig jaar in Groningen en zal meemaken hoe de gemeente na De Harmonie ten tweeden male een concertzaal afbreekt. Wat dat betreft hoort Groningen zelf zeker bij de wereldsterren.

Paul Herruer is recensent klassieke muziek voor deze krant

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.