Opinie: Laat WK wielrennen het Noorden passeren

Het is een illusie te denken dat het binnenhalen van het WK wielrennen met miljoenen overheidsgeld goed is voor de economie van Groningen en Drenthe.

Euforie na de bekendmaking dat Groningen en Drenthe het WK wielrennen van 2020 mogen organiseren. Als de provincie Groningen het absurde bedrag van 5,8 miljoen euro overmaakt aan de wereldwielerbond (de UCI), dan wordt het evenement aan Groningen en Drenthe gegund. In totaal moet er ongeveer 15 miljoen euro worden opgehoest om het evenement te realiseren, waarvan 80 tot 90 procent overheidsgeld (geld van de Groningers en de Drenten). Er worden grote financiële risico’s genomen, want voor hetzelfde geld komt men na afloop van het WK nog een paar miljoen tekort. Het organisatiebureau daarentegen loopt geen financieel risico en hoeft slechts 10 procent van de gelden extern te werven. Nog nooit eerder vertoond.

Achteloos

In de Provinciale Staten van Groningen wordt aan de ene kant lang gedebatteerd over een bescheiden subsidie voor het Huis voor de Sport, terwijl aan de andere kant de miljoenen bijna achteloos en zonder enige discussie worden overgemaakt naar de UCI. Het is evident dat het hart van de wielerliefhebber sneller gaat kloppen als dit evenement naar het Noorden komt. Maar volksvertegenwoordigers die het provinciebestuur moeten controleren op de uitgaven, dienen daar anders naar te kijken.

Miljoenentekorten

Miljoenentekorten vanwege een veel te hoog verondersteld verwachtingspatroon in Stuttgart (2007), Valkenburg/Limburg (2012), Bergen (2017) en dit jaar Innsbruck (‘Je krijgt er veel voor terug’ en ‘Je komt in de etalage’) hebben ervoor gezorgd dat de UCI het evenement aan de kasseien niet kwijt kan. Zelfs in wielerland nummer 1 Italië haken de steden af, terwijl de Giro dit jaar meer publiek trok dan ooit tevoren. Een veelgehoorde reactie na een WK wielrennen luidt: ,,Etappeplaats in de Tour, de Giro, de Vuelta: prima. Maar geen WK weer!’’ Je vraagt je af waarom er door de politiek verantwoordelijken in Groningen en Drenthe dan niet wordt gekozen voor een ‘betaalbare’ en minder risicovolle start- en/of etappeplaats in de Ronde van Duitsland of waarom er bijvoorbeeld niet wordt ingezet op de herstart van de UCI-klassieker GroningenMünster. Wielerwedstrijden die veel Duitsers uit Niedersachsen of zelfs uit Noordrijn-Westfalen zullen verleiden om naar Groningen en Drenthe te komen. Bezoekers die daarna ook regelmatig zullen terugkeren.

Verkeersproblemen

Grote bezoekersaantallen worden straks verwacht als het WK wielrennen in 2020 naar het Noorden komt. In Groningen en Assen zullen zij ongetwijfeld het nodige ‘verteren’. Die aanzienlijke bezoekersaantallen zullen met name in de stad Groningen echter ook grote verkeersproblemen veroorzaken in verband met de werkzaamheden aan de ‘Ring Zuid’ die dan in volle gang zijn. De berichtgeving daarover zal voor de uitstraling van de stad Groningen zelfs averechts gaan werken.

Het is dus nog maar de vraag of er daadwerkelijk vele miljoenen zullen worden besteed in de plaatselijke economie gedurende het evenement. Waarschijnlijker is dat marktkooplui, het MKB in de binnenstad en transportbedrijven verantwoordelijk voor de bevoorrading in de binnenstad compensatie verlangen van gemeente en provincie vanwege inkomstenderving.

Aandacht

De verwachte exposure voor Groningen zal ook tegenvallen. De Olympische Spelen van 2020 trekken alle aandacht naar zich toe. Bovendien zal tijdens het WK de publiciteit vrijwel volledig naar Drenthe gaan. Assen wordt het hoofdkwartier, krijgt de permanence (waar renners en ploegleiding vertoeven) en het perscentrum. Niet vanuit de stad Groningen, maar vanuit Assen gaan straks berichten de wereld over. En dat terwijl Groningen aanzienlijk meer dokt dan Drenthe.

Breedtesport

In het zicht van de gemeenteraadsverkiezingen en de Provinciale Statenverkiezingen is het voor politieke partijen verleidelijk om de Groningers en Drenten te trakteren op dit mooie wielerfeest, en kritiekloos akkoord te gaan met de financiering ervan. Toch dient men zich af te vragen of het niet veel verstandiger is om het geld rechtstreeks te investeren in de breedtesport, de amateursport, in sportactiviteiten en sportfaciliteiten van en voor iedereen.

UCI

Het is wrang om te moeten constateren dat de provincies heel gemakkelijk de knip trekken, enkel en alleen om de UCI gunstig te stemmen, terwijl zwembaden moeten sluiten of met kunst- en vliegwerk door particulier initiatief (lees: vrijwilligers) in stand worden gehouden. En dat nota bene in de provincie van onze eigen zwemkoningin Ranomi Kromowidjojo. Investeer dus in schoolzwemmen en bewegingsonderwijs, in sportvoorzieningen, in ondersteuning van sportverenigingen, in sportstimulering voor jong en oud en schoolsportprogramma's. Ondersteun noordelijke deelnemers aan WK’s en EK’s. Beteken iets voor de kersverse eredivisionist FC Emmen, voor FC Groningen, Donar, Lycurgus, Phoenix Flames en Nic., die zonder noemenswaardige financiële steun van de provincie met private giften, sponsoring en de inzet van heel veel vrijwilligers in de benen worden gehouden.

Het is een illusie om te veronderstellen dat het binnenhalen van het WK wielrennen goed is voor de economie van Groningen en Drenthe, goed is voor de breedtesport en meer inwoners aanzet om te gaan sporten.

Op die fiets!

Ton van Kesteren is wielerliefhebber/sportliefhebber, Statenlid en fractievoorzitter van de Partij voor de Vrijheid in de Provinciale Staten van Groningen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.