Het algoritme van deze start-up helpt bij het maken van de juiste carrièrekeuzes

Het kiezen van een studie is nog maar het begin van een hele hoop keuzes die een scholier moet maken. De Groningse start-up Careerup biedt daarbij de helpende hand. Met algoritmes maar ook met slimme gesprekken.

‘Gaat het erom wat je kunt? Of gaat het erom wie je bent?’’ Hielke Hekman laat die vraag even in de lucht hangen. Het is een belangrijke vraag namelijk. Want datgene waar je voor gestudeerd hebt, is niet per se wat goed bij je past. En als het niet helemaal goed zit, benut je ook niet je volle potentieel.

Dat is voor niemand goed. Niet voor de werknemer en niet voor de werkgever. Toch vindt die mismatch vaker plaats dan gedacht. Hekman zette daarom vier jaar geleden met vier mede-oprichters Profileermij op. Een bedrijf dat een online platform aanbiedt dat vaardigheden en karaktereigenschappen van personeelsleden inzichtelijk maakt.

Met succes, want het bedrijf is de afgelopen jaren gegroeid als kool. Inmiddels werken er 23 mensen, afkomstig uit Drenthe, Friesland en Groningen, met hbo- en universitaire opleidingen op het terrein van onder andere human resource management en communicatie. In het kantoor in de binnenstad van Groningen, een door Zweedse architecten ontworpen ruimte met dakterras met zwembad, werkt een tiental jonge mensen. Onder meer voor de gemeente Groningen. ,,Zulke organisaties zijn heel erg bezig met zoals dat heet internet mobiliteit’’, vertelt Hekman. ,,Ze willen dat hun mensen niet blijven zitten waar ze zitten maar zich doorontwikkelen. En wij helpen ze daarbij.’’

Sterke punten

Maar om jezelf te ontwikkelen moet je jezelf goed kennen. Dat is wat Profileermij biedt. ,,Het is een online carrièreplatform met vragenlijsten en assessments. Daar komt uiteindelijk een model uit dat precies laat zien wat je sterke punten zijn en waar je nog aan moet of wil werken of wat voor jou niet is weggelegd. Dat model kun je vervolgens leggen op een profiel dat is opgesteld voor de functie. Zo zie je hoe je daarbij past. We maken het visueel.’’

Hekman laat een voorbeeld op zijn scherm zien van de fictieve marketeer Marieke. Bovenin het model staat waar ze naar streeft, hoofd marketing in dit geval. ,,Dat is belangrijk’’, legt Hekman uit. ,,Ook voor bedrijven die haar aan willen nemen. Wat iemand gedaan heeft, dat weten we wel, maar iemands ambities vertellen eigenlijk veel meer.’’ Daarna volgt een reeks gekleurde balkjes die iets vertellen over de vaardigheden en kwaliteiten van Marieke. ,,Zodat je in een oogopslag ziet met wat voor persoon je te maken hebt.’’

De tool van Profileermij genereert een mooi cv maar het geeft ook inzicht. Want aan de hand van de vragenlijsten berekent het algoritme ook wat voor banen goed bij iemand passen. Zo blijkt Marieke best geschikt voor marketeer maar zeggen de data dat een andere baan eigenlijk nog beter bij haar zou passen: hr-manager. ,,Zo’n inzicht kan heel nuttig voor haar zijn’’, zegt Hekman. ,,Want misschien is Marieke wel helemaal niet zo tevreden als marketeer, maar weet ze niet zo goed wat ze dan wel wil.’’

Careerup

Profileermij is de commerciële kant van het bedrijf, sinds een jaar is er ook een educatieve component: Careerup. Want, als je mensen die al werken kan helpen bij keuzes in hun carrière, dan kun je dat ook doen bij mensen die er nog aan moeten beginnen. ,,Voor hen is het misschien nog wel belangrijker’’, zegt Cesar Trijselaar. ,,Zij weten vaak helemaal niet welke kant ze op willen.’’

Trijselaar werkt namens het bedrijf samen met onderwijsinstellingen en bedrijven in de regio om mbo-studenten te helpen ontdekken wat ze willen. ,,We gebruiken daarvoor eigenlijk dezelfde middelen als Profileermij. Maar we gaan ook met studenten in gesprek. Wat wil je? Wat kun je? Hoe zie je je toekomst? Dat is een minstens zo belangrijk onderdeel. Die tool wijst je een kant op, de route bepaal je in de gesprekken met onze coaches.’’

1500 studenten in het hoger onderwijs in Groningen maakten al kennis met Careerup. Afgelopen jaar ging ook de eerste pilot op het mbo van start bij Noorderpoort in de provincie Groningen en ROC Friese Poort in Friesland. Dat leverde bijzondere inzichten op, vertelt Trijselaar.

Techniek

,,Op het Noorderpoort zit bijvoorbeeld een meisje dat een zorgopleiding had gekozen. Ze had dat vooral onder invloed van haar omgeving gedaan omdat het een goed carrièreperspectief zou zijn. Maar ze kwam er na een paar weken al achter dat het niets voor haar was. Dankzij Careerup ontdekte ze dat ze veel meer heeft met techniek. Dat meisje is een technische opleiding gaan doen en zit nu helemaal op haar plek.’’

Zo bezien is Careerup ook een probaat middel tegen studie-uitval. Of dat echt zo is, durven Hekman en Trijselaar nog niet te zeggen. ,,Voor die conclusie is het te vroeg. Dat weten we pas als we langer bezig zijn.’’

Waar het platform zeker bij helpt is bij de persoonlijke ontwikkeling van de studenten. ,,Je kan meer doordachte keuzes maken’’, zegt Hekman. ,,Omdat je weet wat je goed kan of waar je juist aan moet werken. Daar kan je vervolgens een stage bij zoeken of een bepaalde richting binnen je studie.’’

,,Eigenlijk zou je al met Careerup moeten beginnen op de middelbare school’’, zegt Trijselaar. ,,Zodat studiekiezers al beter weten welke kant ze op willen. Dat is nu toch vaak nog vaag.’’

Bedrijven

De ambitie om een rol te spelen in het voortgezet onderwijs, is er. Net als de ambitie om Careerup uit te breiden in heel Noord-Nederland. Daar hebben niet alleen de studenten voordeel bij, betogen Hekman en Trijselaar, maar ook de noordelijke bedrijven. ,,Met het platform brengen we ook bedrijven en studenten samen. Bedrijven laten we zien welke stagiairs goed bij hen passen, en studenten welke bedrijven geschikt voor hen zijn voor een stage. Dat verbreedt de blik van beiden.’’

,,Het laat studenten ook zien hoeveel moois er hier te vinden is. Er zitten hier in Groningen geweldige start-ups op het gebied van finance en IT maar er zijn ook zoveel mooie mkb’ers. Wat nu als je als student daar je eerste stage loopt of je eerste baan vindt in plaats van bij een groot bedrijf op de Zuidas in Amsterdam. Dat is toch winst voor iedereen?’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven