Akkoord over mega-ombouw stationsgebied

Het stationsgebied in Groningen gaat de komende jaren voor 240 miljoen euro volledig op de schop. Op het stadhuis in Groningen ondertekende staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu vrijdag daarvoor een samenwerkingsovereenkomst met NS, Prorail, gemeente en provincie.

Het Hoofdstation verdwijnt als ‘kopstation' waar alle spoorlijnen eindigen. Vanaf 2020 rijden de regionale treinen uit Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten en Veendam naar andere stations in de stad door. Dat is vier jaar later dan een paar jaar geleden nog de bedoeling was.

Arriva en NS krijgen op het nieuwe station elk hun eigen perrons die met een tunnel bereikbaar worden. Arriva blijft aan de kant van het oude stationsgebied. NS verhuist naar de zuidzijde. Op het huidige emplacement krijgt het spoorbedrijf twee nieuwe perroneilanden.

De ombouw begint met de bouw van een nieuwe opstelplek voor treinen bij de Duinkerkenstraat op grondgebied van de gemeente Haren. Zodra Arriva en NS hun treinen daar parkeren, kan de grote ombouw van het stationsgebied beginnen. Er komt ook een vierde spoor en een extra zijperron naar en op station Europapark.

Het busverkeer gaat er door de vernieuwing ook flink op vooruit. Er komt een bustunnel van de zuidzijde (de busbaan vanaf P+R Hoogkerk) naar de voorzijde van het station onder het spoor. Daardoor hoeven veel minder bussen over de Stationsweg te rijden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.