Latijn maakt het leerlingen niet lastig

Vmbo-, havo- en vwo-leerlingen zwoegen op hun eindexamen. Hoe ging het met Latijn op het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen?

Vmbo-, havo- en vwo-leerlingen zwoegen op hun eindexamen. Hoe ging het met Latijn op het Willem Lodewijk Gymnasium in Groningen?

Marieke Glazenburg (17) is het eerste meisje dat de examenzaal verlaat. Geen wonder: zij won dit jaar de Nationale Olympiade Latijn. Ze wordt snel gevolgd door Sander de Vries (18).

Latijn is niet Sanders favoriete vak (‘aardrijkskunde en economie liggen me meer'), maar hij vond het goed te doen: ,,Het bestond voor 50 procent uit vertalen en voor 50 procent uit vragen over wat je geleerd hebt. In de vertalingen zaten wel een paar pittige dingen, maar het was niet heel verrassend.'' Omdat Latijn een dode taal is, legt hij uit, hoef je alleen vanuit Latijn naar Nederlands te kunnen vertalen, niet andersom.

Bèta's

Ook Marieke had er weinig moeite mee. ,,Dit was het enige examen waarvan ik dacht: ‘Kom maar op!' De Olympiade vond ik veel moeilijker, want dat was mondeling. Schriftelijk ben ik veel beter.''

Marieke is trouwens, net als Sander, geen echte alfa. ,,Ik heb juist een bètapakket. Voor mijn vervolgstudie twijfel ik nog tussen biomedische wetenschap en natuur- en sterrenkunde, allebei bètavakken.''

Voordeel

Sander was blij dat er weinig grammatica in het examen zat, want dat is zijn valkuil. ,,Het vertalen vond ik het lastigste onderdeel, omdat je dat niet goed kunt voorbereiden.''

Denken ze later nog wat te hebben aan hun kennis van het Latijn? Marieke: ,,Bij het leren van andere talen is het wel een voordeel.'' Sander: ,,Als je Latijn leert, dan leer je ook systematisch en analytisch te werk te gaan.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.