Startup Weekend met thema food

Voor het eerst krijgt Groningen een Startup Weekend over een thema. Het gaat volgend weekend over food.

,,Het kan over logistiek en afval gaan, als het maar een relatie met voedsel heeft'', zegt Matthijs Menses, een van de organisatoren van het weekend. Menses is student communicatie multimedia aan de NHL en heeft dus geen achtergrond in de food. Zijn liefhebberij is het om een steentje bij te dragen aan de organisatie van de noordelijke Startup Weekends.

Leren ondernemen

Startup Weekend is een wereldwijde organisatie, die een weekend faciliteert waarin iedereen een idee voor een bedrijf of een business kan pitchen. De beste ideeën worden nog in datzelfde weekend uitgewekt tot een businessmodel. Het is de bedoeling dat de deelnemers leren ondernemen. Dat heeft wereldwijd al 13.000 bedrijven opgeleverd en meer dan 123.000 ondernemers.

Menses regelt het weekend dat deze keer in het nieuwe bedrijfspand van Concept7 aan het Boterdiep wordt gehouden. Menses: ,,We moedigen al langer iedereen aan Startup Weekends over thema's te organiseren, maar dat is er hier in het Noorden nog nooit van gekomen. Nu hebben we het zelf ter hand genomen.''

Menses zit ook in de organisatie van het ‘grote' Startup Weekend dat elk jaar in november wordt gehouden. Dat zit met dik honderd deelnemers elk jaar vol. Menses: ,,Er is dus ook ruimte voor zo'n thema-weekend.''

Deelnemers

Er worden zo'n vijftig deelnemers, afkomstig uit de drie noordelijke provincies, verwacht. De leeftijd van de inschrijvers varieert nu van 22 tot 40 jaar, maar de ervaring leert dat steeds meer ouderen mee doen.

De organisatie heeft het geluk dat hetzelfde weekend in het Ebbingekwartier de Culinaire Verleiding wordt gehouden, waardoor de omgeving van het Boterdiep even verandert in het culinaire centrum van Groningen. ,,Het is heel mooi dat het samenvalt, want de deelnemers aan het weekend kunnen dan meteen hun producten en modellen testen op een breed publiek'', zeg Menses.

Creatief

Hij is benieuwd naar de ideeën, want het is altijd weer een verrassing wat er passeert. Menses: ,,Blendle scoort momenteel goed, maar dat idee is eigenlijk al heel oud. Het is nu een keer opgepakt en met succes. Soms heb je gekke invallen, zoals in New York. Een pandje aan straat is daar heel duur. Dus bedacht iemand om tosti's op een balkon te maken en die met een parachute naar beneden te laten gaan. Zo kan het ook.''

Op de foto: Matthijs Menses

  • Startups
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.