Brussel kapittelt Facebook en Twitter

Facebook en Twitter bieden hun gebruikers niet de bescherming die de consumentenautoriteiten in de Europese Unie van socialemediaplatforms eisen. Kwesties als aansprakelijkheid en het informeren van gebruikers bij het verwijderen van ongepaste berichten zijn in de aangepaste gebruiksvoorwaarden nog altijd niet op orde, waarschuwt de Europese Commissie.

EU-commissaris Vera Jourova (Justitie en Consumentenrechten) en de nationale consumentenwaakhonden hadden de Amerikaanse bedrijven een jaar geleden opgedragen hun gebruiksvoorwaarden in lijn met Europese regels te brengen. Jourova vindt het ,,onaanvaardbaar’’ dat ze zo veel tijd nemen. ,,EU-consumentenregels moeten worden gerespecteerd en als bedrijven die niet naleven zouden ze moeten worden bestraft.’’ Dat is een zaak van de lidstaten. Google+ lijkt wel aan de eisen te voldoen.

Veel gebruikers hebben geklaagd over fraude en oplichting als gevolg van hun gebruik van sociale media. In een aantal gevallen was in de gebruiksvoorwaarden van de Amerikaanse bedrijven niets opgenomen over aansprakelijkheid, of werden gebruikers gedwongen afstand te doen van hun rechten. Dat is nu verbeterd, maar nog onvoldoende. Pluspunt is dat consumenten met klachten die voortaan in Europa kunnen indienen, en niet langer in Californië.

In januari bleek dat Twitter, Facebook, YouTube en Microsoft haatzaaiende boodschappen steeds sneller van hun platforms halen, zoals ze met de Europese Commissie hadden afgesproken in een gedragscode. Binnen 24 uur wordt gemiddeld ruim 70 procent van de meldingen van racistische, extremistische of discriminerende inhoud verwijderd. Jourova zei toen al dat de feedback aan gebruikers van wie berichten worden verwijderd nog te wensen overlaat.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven