‘Het gaat weer goed met de theaters in het Noorden’

Het nieuwe theaterseizoen staat op het punt te beginnen. Als de voorverkoopcijfers niet bedriegen, lijkt het een mooi jaar te worden voor de noordelijke schouwburgen.

Het is altijd een gegoochel met cijfers, die voorverkoop, zeggen bijna alle noordelijke theaters. Wat tel je mee en wat niet? Wat hanteer je als peildatum? En wat reken je wel en niet mee? Het grootste theater van het Noorden – De Oosterpoort & de Stadsschouwburg in Groningen (eigenlijk twee theaters dus, met ook nog andere voorstellingslocaties) – laat Eurosonic Noorderslag buiten beschouwing. En de musical Jacques J. ook, om nog maar een voorbeeld te noemen. Want dat is een verhuurvoorstelling.

Positieve trend

Omdat de zaalgroottes in de theaters ook nog eens enorm variëren is vergelijken eigenlijk zinloos. Meten is lang niet altijd weten. Maar een opsomming – van groot naar klein en uitgaand van de professionele voorstellingen – laat wel een trend zien. En die is duidelijk positief. Met 85.000 verkochte kaarten in de voorverkoop (peildatum medio juli) doet ‘OPSB’ het bijvoorbeeld beter dan in voorgaande jaren.

In totaal denkt men bij De Oosterpoort & de Stadsschouwburg in het seizoen 2017-2018 op 280.000 kaarten uit te komen, bij een kleine 400 voorstellingen (waarbij de gratis lunchconcerten bijvoorbeeld niet worden meegerekend). ,,Vorig seizoen zaten we ook rond de 280.000”, zegt hoofd marketing Renate Meijering. ,,Dat was een van de beste seizoenen van de afgelopen vijf jaar.”

Ook het qua publieksbereik tweede grootste theater van het Noorden zit in de stad Groningen: Martiniplaza heeft voor dit seizoen 100.000 verkochte kaarten begroot, terwijl vorig seizoen de teller op 108.000 kaarten stopte. ,,Het gaat heel goed, maar wij begroten voorzichtig”, zegt programmeur Annerie Knol. ,,We hebben vorig jaar een grote sprong gemaakt na een dip van een aantal jaren. Het heeft ook met de programmering te maken: we hebben dit jaar slechts een grote productie, Fiddler on the Roof.”

In de voorverkoop zijn 27.000 kaarten afgezet. ,,Dat is ruim 20 procent zaalbezetting”, zegt Knol. ,,Wij rekenen meer in bezetting dan in kaartenaantallen.” Omdat Martiniplaza veel grote producties heeft, staan er ‘slechts’ 56 verschillende voorstellingen gepland. Dat zijn er nog minder dan in de kleinere theaters in het Noorden. Knol: ,,Maar we hebben 90 voorstellingsdagen. Het gaat heel goed.”

Het is appels met peren vergelijken, roepen de theaters in koor.

Groei

Het theater met het grootste publieksbereik in Drenthe, De Tamboer in Hoogeveen, heeft als enige de voorverkoop afgeschaft. ,,Zo gauw we iets geboekt hebben, gooien we het in de verkoop”, zegt directeur Jan Werkhoven. ,,En we rekenen niet meer per seizoen, maar per kalenderjaar”. In 2016 trok De Tamboer 90.000 bezoekers. ,,Zoals het nu loopt koersen we feilloos op de begroting voor 2017.” Seizoenscijfers heeft hij niet, maar: ,,We zien duidelijk groei in de kindervoorstellingen en een sterke groei bij lokale artiesten en actviteiten.”

Bij De Lawei in Drachten verwacht men ook groei. Vorig seizoen werden 64.000 kaarten verkocht, dit seizoen verwacht men op 75.000 uit te komen. ,,We hebben in de voorverkoop 37.000 kaarten verkocht, 6 procent meer dan vorig jaar”, zegt programmeur Inge Imelman. ,,Het is een landelijke trend die je overal beluistert. Maar cijfers zeggen niet alles: we hebben dit jaar Jochem Myjer én Bert Visscher. Dat is niet elk jaar zo.”

In De Nieuwe Kolk, qua grootte de volgende in de rij, is men overgeschakeld op een nieuw kassasysteem. Dat maakt het lastig om de cijfers te vergelijken, meldt men in Assen. Maar toch: met 160 voorstellingen zijn – net als vorig jaar – 60.000 verkochte kaarten begroot. De helft daarvan is in de voorverkoop aan de man gebracht.

Dat is beduidend meer dan bij het Atlas Theater in Emmen waar 15.670 kaarten zijn verkocht in de voorverkoop, op 123 voorstellingen. Toch is dat een stijging van 25 procent ten opzichte van vorig seizoen, zegt manager Machteld van der Werf. ,,En dat terwijl we minder voorstellingen hebben.” Desalniettemin gaat Van der Werf uit van een totaal van 50.000 verkochte kaarten, terwijl vorig seizoen ruim 61.000 kaarten werden uitgegeven. ,,Maar daar zaten 15.000 gratis kaarten bij voor scholieren.”

Stadskanaal en Meppel

Minder verwarrende berichten uit Stadskanaal: ,,We hebben 30.000 kaarten verkocht in de voorverkoop”, zegt hoofd kaartverkoop Saskia de Vries. ,,Vorig jaar waren dat er 28.000. Toen kwamen we uit op een seizoenstotaal van 44.000, nu verwachten we op 45.000 uit te komen. We hebben altijd een heel goede voorverkoop en veel trouwe bezoekers. Daar zijn we heel dankbaar voor.”

Wybrich Kaastra van Schouwburg Ogterop in Meppel geeft geen concrete cijfers over verkochte kaarten. ,,De voorverkoop is met 15 procent gegroeid”, wil Kaastra nog wel kwijt. ,,Omdat we ons 130-jarig jubileum vieren, hebben we ook meer voorstellingen dan anders.” Kaastra heeft een hekel aan het gegoochel met cijfers. ,,We gaan uit van 35.000 bezoekers dit seizoen. Maar als ik Meppel Live meereken, heb ik er opeens 5000 meer. Dat doe ik dus niet.”

Vergeet die cijfers, het gaat om de boodschap, zegt Kaastra. En die luidt: ,,Het gaat weer goed met de theaters. Dat is het belangrijkste.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven