De toekomst speelt in Onder de Linden

Op de voorlaatste dag trokken musici en bezoekers van het Peter de Grote Festival naar de Veenkoloniën voor een participatory concert in Valthermond.

Het participatory concert is een tongbreker en een begrip: deelnemers aan de zomeracademie van het festival voeren samen met hun docenten stukken uit die ze gedurende twee weken hebben bestudeerd. Vrijdagavond werd er geparticipeerd in een strijksextet van Johannes Brahms en een pianokwintet van Robert Schumann.

Een kleine honderd aanwezigen zagen en hoorden in concertboerderij Onder de Linden vijftien musici aan het werk, negen studenten en zes docenten. Wie achterin de zaal zat, merkte nauwelijks verschil tussen leerling en meester, wat uitgelegd kan worden als een goed teken. De cellisten Paul Mostert en Amparo Lacruz vervulden de rol van inleider. De eerste deed dat verstaanbaar, de tweede niet.

Agathe von Siebold

Zodat we alleen kunnen citeren wat Mostert over Brahms vertelde: ,,Naast zijn heimelijke liefde voor Clara Schumann was Brahms ook hartstikke verliefd op Agathe von Siebold. Omdat hij van woordspelletjes hield, heeft hij in het strijktsextet haar naam verwerkt.”

Een gegoochel met letters volgde: ,,A, G, A, H want de T hebben we niet in de muziek en de H in het Duits is een B. Dus: A, G, A, B, E. Die letters heeft Brahms als thema gebruikt. Het volgt wel twintig, misschien wel dertig keer, want hij kon niet genoeg krijgen van die prachtige vrouw.”

Rian de Waal

Zangeres Marion van den Akker greep als gastvrouw de gelegenheid aan om herinneringen op te halen aan de tijd dat haar man Rian de Waal (1958 – 2011) als artistiek leider aan het Peter de Grote Festival verbonden was. ,,Dat deed hij met enorm veel passie. We hebben geweldige optredens meegemaakt van musici die nu nog steeds in het festival participeren, zoals Ilona Timchenko.”

Dat het kamermuziekfestival Valthermond nog altijd graag als locatie gebruikt, sluit volgens Van den Akker aan op de geest van De Waal. ,,Toen Rian les gaf in Groningen en Den Haag zette hij zich enorm in voor zijn leerlingen. Als ze heel begaafd waren en behept met veel talent nam hij ze mee het podium op om ze aan het publiek te introduceren.”

Nieuw seizoen

Na afloop, toen het publiek huiswaarts keerde, sommigen met Brahms nog in het hoofd, anderen meer onder de indruk van Schumann, blikte Van den Akker vooruit naar het nieuwe seizoen in haar concertboerderij. In september volgt een hommage aan Rian de Waal door pianist Joseph Moog, een maand later een concert door het Olivier Greif Ensemble en daarna nog eens negen activiteiten.

,,De boerderij staat nog steeds te koop”, vertelde ze. ,,Momenteel zijn er twee geïnteresseerden. Ik zoek mensen die door willen gaan met de concerten, want daar is de zaal geschikt voor gemaakt. Als iemand hier een show met klassieke auto's, oldtimers, wil geven, is dat ook heel leuk, maar de akoestiek is zo uniek dat zij bewaard zou moeten blijven. Maar wat er ook gebeurt: het nieuwe concertseizoen maken we af.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven