Festival Veenhuizen borduurt verder in de geest van Het Pauperparadijs

Met muziek en verhalen gaat Festival Veenhuizen verder in de geest van de succesvolle theatervoorstelling Het Pauperparadijs. Vrijdag en zaterdag vindt de eerste editie plaats in het Drentse gevangenisdorp.

,,Ik heb van die 17de-eeuwse oogkleppen op hoor. Wist je dat die bestonden? Ik heb ze ooit opgezet en die krijg je nooit weer af.” Een gulle lach klinkt, Marit Broekroelofs (1968) uit het Drentse Huis ter Heide is in haar element als ze praat over haar grote passie.

Met het door haar geleide Margaretha Consort is ze gespecialiseerd in muziek die vier eeuwen geleden werd geschreven. De cello is haar instrument, al zal ze zaterdag in de Koepelkerk van Veenhuizen de viola da gamba (Italiaans voor beenviool) bespelen.

‘Dowland spelen is hemel op aarde’

 ,,Veel mensen denken dat het familie is van de cello of viool, maar dat is niet zo. Je zou het, als familie van de vihuela, een strijkgitaar kunnen noemen. De gamba is na de 17de eeuw in onbruik geraakt en heeft het af moeten leggen tegen de viool. Daardoor is het instrument niet bekend bij het grote publiek. Als je het geluid van de gamba nog nooit hebt gehoord, ga je al bij het begin om.”

Aandacht voor Veenhuizen vasthouden

Broekroelofs stond twee jaar geleden aan de wieg van wat de komende dagen de eerste editie van Festival Veenhuizen zal zijn. Samen met de provincie Drenthe dacht ze toen al na over een manier om de landelijke aandacht voor het gevangenisdorp met een roemrucht verleden vast te houden na het succes van de theatervoorstelling Het Pauperparadijs.

 De keus viel op een bescheiden festival vol klassieke muziek en verhalen. ,,Want dat Drenthe op de kaart wordt gezet is belangrijk”, stelt Broekroelofs.

 ,,Er gebeurt hier, zeker op het gebied van klassieke muziek, niet zo heel veel. Maar het is goed dat we met dit festival laten zien dat het hier niet een of ander boerenland is waar niets goeds vandaan komt zoals in het Westen toch vaak wordt gedacht. Dat is natuurlijk klinkklare onzin en dat gaan we laten horen.”

Door de opgerichte stichting werd Jan Van den Bossche als artistiek leider aangesteld. Hij was het die bij Broekroelofs aanklopte en aangaf iets met de Engelse componist John Dowland (1563-1626) te willen op het nieuwe festival.

'Dowland is wel iets voor fijnproevers'

,,Dowland spelen met de geweldige gambisten van het Margaretha Consort is de hemel op aarde, maar ik moest wel even wennen aan het idee omdat ik wat anders had verwacht op een festival: vrolijkheid, muziek om publiek enthousiast te maken. En Dowland is natuurlijk wel iets voor fijnproevers.”

‘Onze muziek en dan die verhalen, helemaal geweldig!’

Zijn Lachrimae noemt ze stemmige muziek en ze dacht eraan er iets literairs mee te doen in samenwerking met Mariët Meester die in Veenhuizen opgroeide en onder meer het boek Koloniekak, leven in een gevangenisdorp (2012) schreef.

,,Maar toen zij hoorde dat het stuk over zeven tranen gaat, wilde ze heel graag zeven verhalen maken als een hommage aan mensen die op de begraafplaats liggen. Mensen met bijzondere verhalen bijvoorbeeld. Een aantal daarvan heeft ze zelf gekend.”

Vorig jaar is ook Meesters moeder er begraven, de zevende traan staat in het teken van haar. ,,Onze muziek en die verhalen, helemaal geweldig! Het is precies waar het festival over gaat.”

Het Margaretha Consort treedt op in de Koepelkerk, waarna een bus de bezoekers vervoert naar de even buiten het dorp gelegen begraafplaats, ook wel Het Vierde Gesticht genoemd in de dagen van de Maatschappij van Weldadigheid.

Opening met concert door Pynarello

Het is daar waar Meester haar verhalen tijdens een literaire wandeling voorleest. Ze wordt er begeleid door blokfluitist Victoria Nair-Price, in Engeland geboren maar tegenwoordig wonend in Friesland. Nair-Price zorgt overigens ook in de kerk voor wat bijzondere afwisseling met enkele hedendaagse stukken tijdens het optreden van het Margaretha Consort. ,,Die combinatie werkt heel goed.”

Marit Broekroelofs, Mariët Meester en Victoria Nair-Price (vlnr) op de begraafplaats in Veenhuizen. Foto: Jaspar Moulijn

Vrijdag gaat het festival van start met een concert door Pynarello. Dat gebeurt in een halfopen tent op een weide nabij Coco Maria, dat als kloppend festivalhart fungeert. Het is ook de plek waar tot eind 19de eeuw Het Derde Gesticht stond.

,,Er is voor elke wat wils”, zegt Broekroelofs over het gevarieerde programma. ,,Wij spelen dan wel muziek uit de 17de eeuw, maar er is bijvoorbeeld ook Sjostakovitsj.”

Op de zaterdag komt de festivalsfeer ook tot leven in het dorp zelf. Daar treedt dan onder meer Roden Girls Choristers op, een meisjeskoor dat onder leiding van Sonja de Vries delen uit de ode Come ye sons of art van de Engelse componist Henry Purcell ten gehore brengt in de Grote Kerk.

Toch nog even terug naar Dowland en de gamba. ,,In zijn tijd was zijn lied Flow, my tears, zoals Lachrimae ook wel heet, heel bekend. Hij schreef het voor zangstem en luit, een verdrietig stuk. Nee, Dowland had het ook niet altijd gemakkelijk.”

Festival Veenhuizen vindt morgen en zaterdag plaats op diverse locaties in Veenhuizen. Meer informatie is te vinden op www.festivalveenhuizen.nl

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.