Recensie: Moss krijgt reliëf door elektronica (★★★★)

Moss is intussen allang geen groen bandje meer. Na twaalf en een half jaar, vijf albums en de nodige lastige bezettingswisselingen lijkt de band van Marien Dor-leijn op de toppen van zijn kunnen. De nieuwe plaat Strike harkte louter vijfsterrenrecensies binnen, en terecht.

Na een bescheiden begin als redelijk doorsnee indie-gitaarbandje spreidde Moss de vleugels uit naar psychedelica, voorzichtig experiment, subtiele elektronica.

Op Strike komt dat allemaal samen, in sterke liedjes die alle bescheidenheid van zich af geschuld hebben.

Live

Live gaat het al net zo. Fraai glooiende melodieën met een sierlijke hang naar landerige melancholie, kekke koortjes: dat zal allemaal best, al neigt de boel wel wat naar een eenvormigheid die ze hier net een sterretje kost (en toch weer wat geklets oplevert).

Moss intrigeert pas echt door de manier waarop dat verpakt wordt. De dynamiek van de gitaren krijgt reliëf door prikkelende elektronica, waarvoor zowaar een nieuwe, vijfde man wordt ingezet.

Decor

Die laat de boel borrelen, knetteren, sidderen en soms zelfs bonken, een spannend decor dat misschien een prominentere positie verdient.

Maar als ook de drums een elektronische klankkleur aannemen, Dorleijn een tamboerijn beroert in plaats van zijn gitaarsnaren en het geluidsbeeld steeds psychedelischer wordt, daagt het besef dat de rek er nog lang niet uit is bij Moss. Een prachtband.
---

Gebeurtenis: concert van de Amsterdamse band Moss
Gezien: 31/3 Blokhuispoort te Leeuwarden Organisatie: Podium Asteriks
Publiek: 150 (uitverkocht)
Nog te zien: 13 april, Vera Groningen

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven