Theaterstuk 'Stork!' bezorgt Tukkers tinteling

Hengelo Theater over streek en identiteit is populair. Denk aan Het meisje van Yde en Het Pauperparadijs in Drenthe. Ook in Overijssel hebben ze de smaak te pakken.

‘Vooral veel handjes schudden’

Theater over streek en identiteit is populair. Denk aan Het meisje van Yde en Het Pauperparadijs in Drenthe. Ook in Overijssel hebben ze de smaak te pakken. Na De wilde deerne is Zwolle volgt in augustus het theaterspektakel Stork! in Hengelo.

Bob Gevers

Aanjager van Stork!, het grote theaterspektakel dat volgende maand wordt opgevoerd rond het 150-jarig bestaan van industriegigant Stork, is Gerard Cornelisse, gepensioneerd producent

Cornelisse, 64 jaar, verhuisde zeven jaar geleden vanuit Amsterdam Twente en ging in Enschede ging wonen. Hij volgde zijn partner, Simone Kratz, artistiek manager bij het Wilminktheater. „Amsterdam is een verzameling dorpen”, zegt hij. ,,En hier in Twente hebben we het over veertien gemeenten: Amsterdam in het groot!”

Verschillen zijn er wel. Tukkers stralen een soort gespeelde bescheidenheid uit, meent Cornelissen. „En ik hou erg van het conflictmodel. Hier in Twente heerst het harmoniemodel. Ik blijf Amsterdammer, niks aan te doen.” Hij bespeurt ook zoiets als de Hengeler weend. „Een zeker superioriteitsgevoel ten opzichte van de regio, ja, dat voel ik wel in deze stad tintelen.”

Geschidenis

Zijn Twentse loopbaan als actieve, verse gepensioneerde begon vier jaar geleden in Almelo, met de musical Van Katoen & Nu. Ook op een voormalig fabrieksterrein, met muziek, veel vrijwilligers, straattheater en een gezamenlijke maaltijd. Vorig jaar volgde in Almelo het bijzonder succesvolle Het Verzet Kraakt: de compleet uitverkochte productie trok zo’n 25.000 bezoekers. En nu dus Stork!.

Het spektakel is eigenlijk het gevolg van het mislukken van de eerste aanloop om 150 jaar Stork te vieren, legt Cornelisse uit. Er was een breed regionaal hightech-project in voorbereiding, maar dat sneuvelde onderweg. En daarmee dreigde ook het boek over Stork, waarmee amateur-historicus Gerard Löbker bezig was, niet te verschijnen. Daar raakte Cornelisse door getriggerd: „Als je je geschiedenis niet kent, leer je ook niks over de toekomst.”

Cornelisse leidt een productieteam met zo’n vijftien medewerkers, in de aanloop naar de première. In feite een klein bedrijfje, ondergebracht in leegstaande Stork-kantoren aan de Industriestraat. Met welgevulde ordnerkasten uit vroegere tijden en een vergeten staatsieportret van koningin Beatrix aan de muur tussen de promotieaffiches voor Stork!.

Tienduizend kaartjes

Na het succes van Het Verzet Kraakt had hij best weer zin in een nieuwe theaterproductie. Hoewel hij zichzelf niet direct als producent zag. „Maar niemand wilde het doen…” Inmiddels zijn de voorbereidingen in een vergevorderd stadium. De artiesten, professionals en amateurs, zijn bezig met de teksten, de tekeningen voor het musicalterrein zijn klaar, bij het naastgelegen Siemens liggen de grote stalen decorstukken te wachten.

En inmiddels zijn er al meer dan tienduizend kaartjes verkocht. Dat is belangrijk, op basis van die verkoop viel vorige week het definitieve besluit om dóór te gaan. Dat voelt goed. „Stel dat er zo’n tweeduizend kaartjes waren verkocht, dan was ik redelijk gestrest geweest. Wat hadden we dan moeten doen? De voorstellingen inkorten? Geen driegangendiner of minder eten? Maar nu weten we het zeker: dit komt goed!”

Het was een belangrijke beslissing, want het kost wat: de begroting is 1,6 miljoen euro. Verschillende landelijke fondsen dragen 4 ton bij, de gemeente Hengelo legt er 60 mille bij, maar de grootste inkomstenbron vormt de kaartverkoop. Gerard Cornelisse verwacht meer te kunnen verkopen dan de 25.000 voor Het Verzet Kraakt: „Als we dat niet winnen van Almelo, dan waait die Hengeler weend hier echt!

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.