‘Ongebreidelde groei luchtvaart moet stoppen’

Vliegen is heel slecht voor het milieu en veroorzaakt veel overlast, stellen omwonenden van Groningen Airport Eelde. Laat luchtvaartmaatschappijen daarom maar flink belasting betalen, zeggen ze.

Voorzitter Jan Wittenberg van de Vereniging Omwonenden Luchthaven Eelde (VOLE) legt graag uit waarom zijn vereniging zich aansluit bij het Landelijk Bewonersberaad Luchtvaart (LBBL). Omwonenden van alle luchthavens in Nederland verenigen zich hier in om paal en perk te stellen aan de milieuvervuiling en de geluidsoverlast van het groeiende vliegverkeer.

‘Hef accijns op kerosine en BTW op vliegtickets’

,,Iedereen betaalt belasting, u toch ook?’’, stelt Wittenberg. ,,Ze kunnen wat ons betreft morgen beginnen om de luchtvaartsector ook gewoon te belasten.’’ Hij wil de vrijstelling van accijns op kerosine en van BTW op vliegtickets ongedaan maken.

Hij zit er niet mee dat een vakantievlucht dan duurder wordt. ,,Vakantie is een luxe, het is echt niet nodig om daarvoor zoveel belastingvrijstelling te geven. Als je met vakantie gaat, kunnen die paar tientjes extra er ook wel af.’’

Capaciteitsproblemen Schiphol

De oprichting van de LBBL komt net nadat Groningen Airport Eelde zichzelf in de aanbieding heeft gedaan om de capaciteitsproblemen van Schiphol te helpen oplossen. Nu de uitbreiding van de luchthaven bij Lelystad weer met een jaar is uitgesteld en Schiphol geen ruimte heeft om meer vluchtbewegingen toe te laten, hoopt de noordelijke luchthaven een graantje te kunnen meepikken.

GAE-directeur Marco van de Kreeke wil hierover in gesprek met de directie van Schiphol en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hij vindt het gek dat Eelde en de luchthaven bij Maastricht nog niet in beeld zijn bij een oplossing voor de capaciteitsproblemen. Volgens hem is er binnen het huidige luchtvaartbesluit nog ruimte is voor jaarlijks 7500 extra vliegbewegingen op Eelde.

‘Geen serieus verhaal’

,,Dit is natuurlijk geen serieus verhaal’’, reageert Wittenberg. ,,Van de Kreeke weet ook wel dat niet luchthavens, maar luchtvaartmaatschappijen bepalen vanaf welke luchthaven ze gaan vliegen.’’

Lijndiensten vanaf Eelde bestaan alleen bij de gratie van subsidies, vervolgt Wittenberg. ,,Als de subsidie ophoudt, stopt die lijndienst gewoon weer. Dat hebben we gezien met bijvoorbeeld Ryan Air. Daarom maken wij ons geen zorgen dat er extra vluchten bijkomen omdat Schiphol vol zit. Van de Kreeke is een kat in het nauw.’’

Rechtop in bed

Wittenberg maakt zich wel zorgen over de roep om de milieugrenzen op GAE op te rekken. ,,Schandalig. Dinsdagmorgen om half zeven zat ik alweer rechtop in bed omdat er een vliegtuig overkwam.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.