‘Zesstrooks snelweg Meppel-Hoogeveen is heel serieus’

De verbreding van de A28 mag niet bij Meppel stoppen, maar moet minimaal tot de aansluiting op de A37 bij Hoogeveen worden doorgetrokken.

De lobby van de Regio Zwolle, waar 20 Drentse en Overijsselse gemeenten bij zijn aangesloten, heeft al opgeleverd dat het deel van de A28 tussen Meppel en Hoogeveen op de zogeheten Mirt-lijst van het Rijk is geplaatst. Dit betekent dat er onderzoek wordt gedaan naar de toekomstige doorstroming.

De inzet van de Regio Zwolle is dit deel van de A28 om te bouwen van een vier- naar een zesstrooks snelweg. ,,Dit is een heel serieus plan’’, zegt Roger de Groot, die als burgemeester van De Wolden zitting heeft in de infrastructuurclub van de Regio Zwolle. Daarnaast is hij bestuurslid van de Bedrijvensociëteit A37, die zich inzet voor de bedrijvigheid op en rond de snelweg van Hoogeveen naar de Duitse grens.

Drukke schakel in Scandinavië-route

Niet alleen serieus, maar ook urgent, stelt De Groot. Dit deel van de A28 is een belangrijke en drukke schakel in de zogeheten Scandinavië-route. ,,Zoals het er nu naar uitziet, is in 2025 of 2026 de snelweg van de Duitse grens naar Bremen klaar. Vrachtwagens zijn dan vanuit Rotterdam of Amsterdam drie kwartier sneller in Noord-Duitsland. Onderzoek heeft uitgewezen dat de druk op de A28 en A37 behoorlijk wordt opgevoerd. Per etmaal passeren dan 2000 tot 2500 extra vrachtauto’s Zwolle.’’

Van Zwolle naar het knooppunt Lankhorst bij Meppel is de A28 al voorzien van een derde rijstrook. Op het gedeelte naar en van Hoogeveen neemt de drukte toe, getuige de files die er geregeld zijn. Om in de toekomst een goede doorstroming te garanderen, moet er iets gebeuren.

Eerst kijken naar andere oplossingen

Als het aan de Regio Zwolle ligt komt er aan beide kanten van de A28 een rijstrook bij. En hoewel dit deel van de snelweg in Den Haag ‘op de agenda staat’, is het ministerie nog niet toe aan verbreding van de weg. Eerst moet worden gekeken naar ‘slimme en duurzame mobiliteitsoplossingen’ voordat uitbreiding van het aantal rijstroken wordt overwogen.

Volgens De Groot is doorstroming, zeker als het aantal vrachtbewegingen sterk toeneemt, van het grootste economische belang. ,,Het gaat niet alleen om het vrachtverkeer vanuit de zeehavens naar Noord-Duitsland en Scandinavië, maar ook om de groei van de bedrijvigheid langs de A28.’’

Inmiddels wordt er ook serieus gekeken naar een verdubbeling van de N48, de ‘Twentse snelweg’ van Hoogeveen naar Ommen.

Extra baan A37 overwegen

Als op de A28 en de N48 de verkeersdruk toeneemt, moet dan ook de A37 van Hoogeveen naar de Duitse grens worden voorzien van een extra rijstrook? ,,Het is nu niet het drukste stuk snelweg van Nederland, maar daar komt wellicht verandering in. En dan moet een extra strook zeker worden overwogen’’, aldus De Groot.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.