CNV: Van der Valk hotels in Drenthe werken met omstreden schoonmaakbedrijf

Vakbond CNV Vakmensen voert actie tegen schoonmaakbedrijf Jaquet & De Groot. De werkomstandigheden op de werkvloer zijn volgens CNV schrijnend. Het bedrijf werkt ook in de Drentse vestigingen van Van der Valk Hotels.

Aanleiding voor de actie zijn klachten van medewerkers van Jaquet & De Groot in de hotels van Van der Valk. Volgens de schoonmakers behandelen de leidinggevenden hen respectloos, rommelen ze met urenbriefjes en heerst er een slechte werksfeer. Op de website van de bond kunnen medewerkers hun klachten melden.

‘Schreeuwend en vloekend’

CNV heeft op de site interviews geplaatst met leden die voor Jaquet & De Groot werkten. De bond sprak onder anderen met ‘Clarissa’. Zij maakte hotelkamers schoon in Sneek en vertrok daar in 2016.

Over het management van Van der Valk klaagt ze niet, wel over het gedrag van de leidinggevenden van het schoonmaakbedrijf. ‘Als een manager van Van der Valk bijvoorbeeld na een controle spinnenwebben achter de gordijnen vond, werd dat zakelijk gemeld bij onze voorvrouw. Wat er vervolgens bij ons gebeurde was vreselijk! Schreeuwend en vloekend beschuldigde zij ons van slecht werk. Terwijl zij zelf daarvóór de kamer hadden gecontroleerd en afgemeld. Nooit namen zij de verantwoordelijkheid, altijd gaven ze ons de schuld.’

De bond heeft in december de dertig vestigingen van Van der Valk die met het Rotterdamse bedrijf samenwerken bezocht – slechts in één vestiging was de bond niet welkom – en daar met de schoonmaakmedewerkers gesproken. Vakbondbestuurder Jan Kampherman: ,,Tijdens die bijeenkomsten bleven de mensen stil, maar later – ‘s avonds en de dagen erna – kwamen de meldingen binnen.’’ Ook uit de vestigingen Assen, Spier en Emmen, zegt Kampherman.

Reacties

De hoofd huishouding in het hotel in Assen – ze wil niet met haar naam in de krant – vindt het moeilijk om op de aantijgingen te reageren. ,,Ik werk namelijk voor Jaquet & De Groot. Maar bij ons speelt het niet, we hebben het heel erg naar ons zin hier. Ik ben wel duidelijk: als iets niet goed is, is het niet goed, maar ik ben niet van het schreeuwen. Het belangrijkst is het team gemotiveerd te houden en we hebben hier een een ontzettend leuk team. Natuurlijk is er wel eens een akkefietje, maar dat heb je overal.’’

Bij Van der Valk Spier is er vanwege de kerstdrukte niemand beschikbaar om een reactie te geven. General manager Ton Duivenvoorde van Van der Valk Emmen is kort en duidelijk: ,,Hier geef ik geen commentaar op.’’

Voor Jaquet & De Groot kwamen de verhalen ‘als donderslag bij heldere hemel’, zegt een woordvoerder. ,,We zijn nu in gesprek met CNV, en mocht er inderdaad iets mis zijn, gaan we dat gelijk rechtzetten.’’

Code Verantwoordelijk Marktgedrag

CNV roept de hotels op om de Code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen. In deze code beloven partijen niet slechts om voor de laagste prijs te gaan bij het aanbesteden van onder meer de schoonmaak. Behalve Van der Valk Schiphol heeft nog geen van de vestigingen gereageerd op de oproep. Kampherman: ,, Het is nu december, we verwachten in januari toch wel wat te horen.’’

Volgens hem moet Van der Valk op de hoogte zijn van de wantoestanden en verantwoordelijkheid nemen. ,,Van der Valk weet best dat het voor die tarieven niet kan.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.