De cirkel is rond op het Raadhuisplein in Emmen

Wie straks Wildlands of het Atlas Theater in Emmen binnenstapt kan er niet omheen: de logo’s van de subsidiegevers.

Hoewel, de beeldmerken van Europa, twee ministeries, de provincie en het Samenwerkingsverband Noord-Nederland – als subsidiegevers van het Atalanta-project – die gisteren in een gigantische cirkel werden verwerkt, zijn piepklein en moeilijk leesbaar. De cirkel zelf valt met een doorsnee van 26 meter iets meer op.

´Geen goede keuze´
Het Raadhuisplein is sinds de opening ervan vorig jaar zomer een trekpleister van formaat voor Emmenaren. Maar niet alle inwoners zijn even enthousiast. De keuze voor het steen dat nu in het plein ligt, is volgens Michel Wolters, tot vorig jaar april werkzaam voor het gelijknamige natuursteenbedrijf van zijn broer, geen goede geweest. Wolters, die in het verleden het steen voor het Noorderplein leverde maar nu gepasseerd werd, zegt dat het plein niet volgens het bestek is uitgevoerd. ,,In plaats van vier soorten liggen er maar drie. Bovendien komt het steen uit Enschede, waarmee niet voldaan is aan de vraag van de gemeenteraad voor zoveel mogelijk lokale werkgelegenheid.’’

Ook is hij bevreesd dat vrachtwagens die winkels aan de oostkant van het plein bevoorraden, delen van het plein kapotrijden. ,,Dan heb je straks een zwevende vloer.’’

Projectleider Bertus Veldman van de gemeente Emmen weerlegt de kritiek. ,,In het oorspronkelijke plan van de Duitse architect Latz was zelfs sprake van vijf kleuren, maar dat is al voor de aanbesteding teruggebracht naar vier, omdat anders alleen een bedrijf uit Zuid-Duitsland stenen zou kunnen leveren. ,,Toen we de proefopstelling van vier kleuren bekeken, zagen we dat één heel weinig contrastverschil had. Zo kwamen we uiteindelijk op drie verschillende stenen uit.’’

Cirkel is rond
Het natuursteen, afkomstig uit Spanje en Portugal, is door Hemmen en Hoornstra – dat bij de aanbesteding de goedkoopste van de vijf was – besteld bij de firma Netters in Enschede. Veldman: ,,Dat is nou net de enige niet-regionale component in het verhaal. We voldoen echt ruimschoots aan alle voorwaarden van de raad.’’ Dat de steen niet sterk genoeg is voor vrachtverkeer ontkent hij stellig. ,,Het heeft verkeersklasse 60, hoger kan niet. Een autosnelweg heeft bijvoorbeeld 45. Er kan echt een tank over het plein.’’

De cirkel is rond op het Raadhuisplein, maar helemaal af is het plein natuurlijk nog niet. Ondernemers moeten daarvoor zorgen. Aan de zuidkant heeft projectontwikkelaar Peter van Dijk plannen voor horeca en kantoren, maar ook aan de oostkant van het Raadhuisplein moet nog veel gebeuren.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven