De school als escape room

De eindexamenleerlingen van het Dr. Nassau College in Assen pakken de organisatie van de Laatste Schooldag (LSD) creatief aan. Alle 1600 leerlingen van de school moeten zien te ontsnappen uit een escape room.

In een geschiedenislokaal op de bovenverdieping wacht klas 2 Atheneum gespannen af op wat komen gaat. Een jongen in groene outfit, voorzien van lange blonde pruik, springt op tafel. ,,Nu moeten jullie goed opletten. Dit meisje is ontvoerd en jullie moeten haar, binnen een uur, bevrijden. Zet hem op, ik heb vertrouwen in jullie.” Even snel als hij binnenkwam verdwijnt de jongen weer, om het klaslokaal zogenaamd hermetisch af te sluiten met een lint.

Raadsels

Op het grote whiteboard speelt een filmpje af waarin te zien is hoe een meisje ruw ontvoerd wordt. Haar kidnappers willen een einde maken aan de vrolijkheid. Willen de leerlingen dat voorkomen dan moeten ze binnen een uur de verschillende puzzels oplossen. Iedere sudoku, raadsel of cijferpuzzel levert een hint op in de vorm van een cijfer. Alle cijfers samen vormen een telefoonnummer, waarmee de leerlingen naar de vindplek van het meisje gestuurd worden.

In de hele, 1600 leerlingen tellende school zitten klassen in hun afgesloten klaslokalen te zwoegen op de puzzels die de stuntcommissie voor ze bedacht heeft. De eindexamenleerlingen hebben er duidelijk veel tijd en energie in gestoken. Mede-organisator Thijs van Beers: ,,Het filmpje hebben we donderdag opgenomen. Ik ben het hele weekend bezig geweest met monteren.”

Zelf oplossen

Gadegeslagen door geschiedenisdocente Ilona Mens buigen de leerlingen van 2AC zich in groepjes over de puzzel. ,,De leerlingen zaten op de stunt te wachten”, vertelt ze. ,,Ze wisten dat er iets ging gebeuren, maar niet wat.” Een groepje van zes blonde meiden meldt zich bij haar. ,,Mevrouw, we snappen de puzzel niet.” Mens: ,,Jullie moeten hem toch echt zelf oplossen.”

,,Heeft u ook een whiteboardstift?” Drie andere meiden sprinten naar voren in het lokaal. ,,We moeten het opschrijven, dan hebben we overzicht.” Langzaam verschijnen de ontbrekende nummers van het telefoonnummer. ,,We redden het makkelijk, we hebben nog drie kwartier!”, zegt één van hen zelfverzekerd. Maar tien minuten later neemt de spanning toe, de klok tikt toch wel akelig snel door.

Ineens drommen de leerlingen samen rond het bord, telefoons in de aanslag. Nog niet alle puzzels zijn opgelost, maar daar hebben ze iets slims op gevonden: iedere leerling probeert een ander nummer. Al snel is het raak. ,,Ga naar de broodjeshoek”, klinkt het uit een telefoon. 24 minuten nadat ze begonnen heeft klas 2AC het ontvoerde meisje gevonden. Ze zijn het snelst van iedereen. Het snoepje dat ze van de ontvoerde Roos Benjamins krijgen is lekker, maar fijner is nog dat het nu echt vakantie is.

Fietsen op slot

De eindexamenleerlingen proberen de lagere klassen ondertussen koste wat kost binnen te houden. ,,Jullie kunnen niet weg hoor, we hebben jullie fietsen op slot gezet!”, roept een ouderejaars naar een groepje dat probeert te vluchten. In de kantine staat de muziek keihard aan. Een economiedocent slaat het tafereel gade. ,,Wij moeten straks nog aan de bak, met de pubquiz.” Even verderop staat Connie Vanderveen, afdelingsleider. ,,De dag verloopt geweldig. De stunt is heel goed voorbereid. Het is ontzettend leuk dat de hele school meedoet."

Nina Kok, een van de bedenksters van het dagprogramma is al de hele dag druk. Voor haar zit de dag er nog lang niet op. Na de pubquiz gaan ze snel door naar Afslag 30 in Beilen, voor het traditionele gala.

En de leraren die in hun auto de vakantie tegemoet willen rijden? Die konden nog wel eens raar opkijken bij aankomst in de garage..

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven