Drenthe wil als oerprovincie meer toeristen trekken

Door als ‘oerprovincie’ aan de weg te timmeren kan Drenthe meer geld verdienen aan toeristen. In 2020 moeten de bestedingen in de Drentse vrijetijdseconomie zijn gestegen met 100 miljoen euro.

Dat is de doelstelling van Marketing Drenthe, die donderdagmiddag haar meerjarenplan presenteerde.

Het gaat om een verhoging van zo’n 10 procent. Toeristen trekken nu nog jaarlijks voor 1,2 miljard euro de portemonnee in Drenthe, door er te overnachten en er hun vrije tijd door te brengen.

,,Dan hebben we het over de directe en de indirecte bestedingen’’, zegt Astrid Crum, directeur van Marketing Drenthe. ,,De overnachtingen zitten hierbij in, plus wat de toeristen verder uitgeven aan bijvoorbeeld musea, horeca of shoppen.’’

Duitsland en Vlaanderen

De 100 miljoen euro extra aan bestedingen moet komen van vakantiegangers uit eigen land (40 procent), toeristen uit het buitenland (40 procent) en dagjesmensen (20 procent). Als het gaat om het buitenland ziet Marketing Drenthe vooral interessante groeimarkten in Duitsland en Vlaanderen.

Hoe deze toeristen naar Drenthe moeten worden gelokt? In ieder geval niet langer met de slogan ‘Drenthe doet wat met je’. Die spreuk gaat overboord omdat hij te algemeen is en ook van toepassing op andere regio’s, zo luidt nu het oordeel. Net zoals de bekende begrippen als rust, ruimte en natuur niet uniek zijn voor Drenthe en ook passen bij onder meer Gelderland, Overijssel of Brabant.

Oerprovincie Drenthe: authentiek en puur

Drenthe kenmerkt zich echter wél door haar ligging en historie en daarmee haar oorspronkelijkheid. Vandaar dat de provincie voortaan wordt neergezet als ‘oerprovincie van Nederland’, met haar oernatuur en oeroude hunebedden.

,Oer staat voor authentiek, origineel, oorspronkelijk, stoer, no nonsens, puur, de basis, echt. Het sluit aan bij de trend dat mensen willen ervaren en voelen’, aldus de Meerjarenstrategie 2017-2020 van Marketing Drenthe.

Tv-kanaal?

Ieder jaar wordt een verhaallijn bedacht, waar een campagne omheen wordt gebouwd. Marketing Drenthe overweegt een eigen online tv-kanaal te beginnen, waarop video’s van haarzelf en anderen kunnen worden vertoond.

Het streven van Marketing Drenthe is ambitieus, zeker gezien het feit dat dat de doelstelling van 40 miljoen euro extra bestedingen op de binnenlandse markt groter is dan de groei in de afgelopen jaren. En dat terwijl deze markt ook nog stabiliseert. Marketing Drenthe denkt het doel toch te kunnen halen door onder anderen toeristen aan te trekken die meer geld besteden.

Te versnipperd

Zo’n 250 ondernemers en organisaties waren het afgelopen half jaar betrokken bij de totstandkoming van het meerjarenplan. Zij kraakten kritische noten, onder meer over de versnippering in de vrijetijdssector en het gebrek aan samenwerking en regie. De bedoeling is dat de partijen in de toekomst meer gaan samenwerken.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven