Eerste tests met ‘railfietsen’ op nieuwe smalspoor in het Holtingerveld

In het Holtingerveld zijn de tests begonnen voor het nieuwe smalspoor in het gebied. Wanneer precies bezoekers van het natuurgebied op de rails kunnen fietsen, is nog niet duidelijk.

Een kleine drie kilometer smalspoor

De afgelopen maanden hebben initiatiefnemers Erik Hendriks en Jelle Kootstra dwars over het Holtingerveld een kleine drie kilometer smalspoor aangebracht. De rails ligt in een nagenoeg rechte lijn tussen Hendriks’ vlindertuin Papiliorama en het particuliere oorlogsmuseum van schaapherder Kootstra in Uffelte. Het is de bedoeling omgebouwde kiepkarren over het spoor te laten rijden. Hendriks en Kootstra tikten eerder een groot aantal karren op de kop die dienst hebben gedaan in Tsjechische zoutmijnen respectievelijk bij de veenwinning in Noord-Duitsland. De Tsjechische karren zijn iets kleiner dan de Duitse.

Test gebeurt met een eerste kar uit Tsjechië

Werkvoorzieningschap Reestmond bouwt de kiepkarren om en monteert bijvoorbeeld trappers en remmen. Hendriks vertelt dat voorlopig alleen een eerste exemplaar beschikbaar is om op het smalspoor uit te proberen. Het gaat om een van de uit Tsjechië afkomstige, voor twee personen geschikte, karren. ,,Daarmee willen we uitgebreid proeven doen. We testen dan niet alleen de karren, maar ook het spoor. Wat zijn precies de mogelijkheden? Stuiten we toevallig ergens op het traject op problemen?” Het smalspoor betreft veenspoorrails, die in het verleden net over de grens bij Coevorden is gebruikt. De rails kunnen zonder fundering worden uitgelegd.

‘Bij de start moeten zeven railfietsen beschikbaar zijn’

Als de tests positief uitvallen, maakt Reestmond nog eens zes karren gereed om op het smalspoor te gebruiken. Hendriks: ,,We willen bij de publieksstart zeven railfietsen beschikbaar hebben. Deze herfst worden dan ook nog zeven van de grotere Duitse karren omgebouwd. Daar kunnen vier personen in.” Hendriks en Kooistra hebben nog geen datum geprikt voor de officiële ingebruikname van hun ‘Fietsen op de rails’. Die is afhankelijk van hoe de tests verlopen. Keuringsinstantie TüV nam eerder al een prototype van een railfiets onder de loep en bevond dat veilig, aldus Hendriks.

Traject kan nog worden uitgebreid

Hij en Kootstra werken intussen aan een website met alle informatie over ‘Fietsen op de rails’. Ze willen uit de startblokken met een dienstregeling waarbij gebruikers elk uur kunnen gaan fietsen. Ze hebben nog voldoende rails achter de hand om het traject eventueel uit te breiden. ,,Plannen daarvoor zijn we verder aan het uitwerken”, laat Hendriks weten. Het doel is dan een rondje te maken van zes, acht of mogelijk wel tien kilometer rails, zodat fietsers elke vijf minuten de rails op kunnen. Dat is nu nog toekomstmuziek.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.