Hittetips voor Drentse Fiets4Daagse: 'Continu een beetje drinken op de fiets'

Duizenden fietsers beginnen dinsdag aan de warmste Drentse Fiets4Daagse in jaren. Hoe houden zij tijdens de 53ste editie van het fietsfestijn het hoofd koel?

De gemiddelde (voorspelde) temperatuur is met 30,5 graden de afgelopen tien jaar niet zo hoog geweest. Alleen de editie van 2006 was nóg warmer. Die werd afgelast, nadat tijdens de Nijmeegse Vierdaagse twee wandelaars aan de hitte bezweken.

,,Er is geen enkele reden om de vierdaagse af te gelasten, ik zou niet weten waarom. Ik verheug me juist op het mooie weer”, zei Fiets4Daagse-voorzitter Jan Broertjes eerder in deze krant. Ook Inez Greven, adviseur milieu en gezondheid bij GGD Drenthe, ziet geen reden om niét op de fiets te stappen, maar adviseert wel goed naar het lichaam te luisteren. ,,Oververhit raken gebeurt sneller als je in beweging bent. Het menselijk lichaam werkt als een kacheltje. Als je actief bent, produceer je meer hitte. Als het buiten warm is, geef je die hitte moeilijker af en loop je het risico oververhit te raken”, stelt Greven. Voldoende drinken is het beste medicijn.

Watertank

De Fiets4Daagse zorgt in samenwerking met Waterleidingmaatschappij Drenthe (WMD) voor voldoende water in de startplaatsen. In Assen staat een watertank en in de andere startplaatsen (Meppel, Emmen, Dalen, Westerbork, Hoogersmilde, Norg en Diever) levert de WMD flessen met drinkwater. ,,Een extra service, om ervoor te zorgen dat alle fietsers met voldoende water aan de Fiets4Daagse kunnen beginnen”, zegt Broertjes.

Daarnaast zijn er langs de route  waterpunten waar flesjes bijgevuld kunnen worden. ,,Je raakt hitte kwijt door te zweten. Maar als je te weinig drinkt valt er weinig te transpireren”, legt Greven uit. Vooral voor ouderen kan het lastig zijn om in te schatten wanneer ze niet genoeg drinken. ,,Ouderen hebben vaak een verminderd dorstgevoel”, zegt Greven. Een vuistregel: zorg voor een gevulde bidon en drink continu kleine beetjes, ook als je geen dorst hebt. Zorg dat je ook voldoende eet.

Zouten

,,Omdat je veel meer zweet raak je zouten kwijt.” Met de warmte vermindert de eetlust. Een goed alternatief is sportdrank, daarin zitten zouten en mineralen. Ideale hapjes zijn drop en mueslirepen.

Voel je je desondanks moe, duizelig, benauwd of heb je concentratieproblemen? Zorg dan meteen voor verkoeling, bijvoorbeeld met een nat washandje op het voorhoofd. Bij de startplaatsen van de Fiets4Daagse lopen EHBO’ers rond die kunnen helpen. ,,Maar als het echt misgaat kan je het beste 112 bellen, die zijn er het snelst”, zegt Broertjes.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.