Hoe een eenvoudige tuktuk de hoofden in Emmen op hol brengt

Volgens de fractie van het CDA in Emmen is de discussie over de tuktuks in het centrum van die stad een overbodige. Want: tuktuks zijn brommobielen en die mogen niet eens op het fietspad. En dus ook niet op het Raadhuisplein.

,,De gemeente Emmen hoeft dus helemaal niet te worstelen met het plan van de tuktuks,’’ reageert Paulien Mellema op een artikel in Dagblad van het Noorden. Daarin zegt een woordvoerder van de gemeente dat het vanwege de nieuwigheid nog onduidelijk is wat er wel en niet kan. De Emmer ondernemers in het centrum vinden dat de tuktuks in ieder geval niet op het Raadhuisplein mogen rijden. Wegens te gevaarlijk met al die spelende kinderen.

De vijf kleurige tuktuks zijn een idee van de Emmer ondernemers Henk Eising en Adriaan van Leeuwen. Ze hebben er dertien gekocht in Azië en oorspronkelijk was het de bedoeling om daarmee een nieuw soort stadsvervoer te creëren. De uitvoering blijkt vele malen ingewikkelder dan het idee en dus is er nu plan B: iedereen kan een tuktuk huren voor 49,50 euro per dagdeel. Op- en uitstapplaats is café Karakter aan het Raadhuisplein, dat vanzelfsprekend commerciële belangen heeft bij zo’n trefpunt.

‘Ook in het Rensenpark kunnen tuktuks van meerwaarde zijn’

Maar als het aan het CDA ligt verhuist die plek naar het Rensenpark. Paulien Mellema: ,,Ook daar kan het van meerwaarde zijn. Eerst een bezoek aan het Rensenpark en dan in de tuktuk naar een hunebed in de Emmerdennen of waar dan ook naar toe.’’ Want dat de tuktuks het centrum aantrekkelijk maken., dat staat volgens de christen-democraten buiten kijf.

Maar omdat veiligheid voorop moet staan vindt het CDA handhaving van de verkeersregels het belangrijkste. Mellema: ,,Afgelopen weekend zag ik een tuktuk op het fietspad manoeuvreren tussen de stoeprand en een boze mevrouw die de tuktuk met duidelijke gebaren van het fietspad probeerde af te sturen. Terecht; op een fietspad horen geen brommobielen en een tuktuk met een maximum snelheid van 45 kilometer per uur is een brommobiel. Zo lees ik dat in ieder geval op de website van de Rijksoverheid.’’

Handhaven is het parool van het CDA. ,,Een ontheffing verlenen voor het plein zal vast wel kunnen, maar dat is niet wenselijk. De veiligheid staat voorop. De scooters rijden je al regelmatig de vouw uit de broekspijp, voor tuktuks is in onze ogen dus al helemaal geen ruimte op het fietspad.”

‘Zo eenvoudig als het CDA het schetst is het helemaal niet’

Maar zo eenvoudig als het CDA het schetst is het helemaal niet. Zegt de gemeente en zeggen de ondernemers die het plan bedachten. Eerst de gemeente: volgens een woordvoerder kun je niet stellen dat het Raadhuisplein een fietspad is. ,,Er staan hier borden dat het fietspad eindigt, op het plein moeten voetgangers, fietsers en snorfietsers de ruimte met elkaar delen. Alleen bromfietsers moeten door de Hondsrugtunnel, zij zijn verhuisd naar de rijbaan.’’ Maar ze geeft toe dat de regels met betrekking tot tuktuks niet eenduidig zijn.

De vraag is: gaat het hier om tuktuks als brommobiel - waar de Rijksoverheid bij haar regels vanuit gaat - of gelden er andere regels voor tuktuks die elektrisch rijden en met een maximum van 25 kilometer per uur, zoals die in Emmen? Dat moeten de tuktuk-ondernemers, zegt de gemeente. Henk Eising verwijst naar zijn kompaan Adriaan van Leeuwen en wel hierom: ,,Ik heb hier geen zin in. Willen we in Emmen nou een boerendorp blijven of hoe zit dat? Bij de ondernemers hier is het glas altijd half leeg in plaats van half vol.’’ Eising is boos dat mensen de krant benaderen in plaats van hem. ,,En weet je wat het idiote is? Vorig jaar november heb ik het hele plan naar Emmen Vlinderstad gestuurd en in januari kreeg ik een brief terug dat ze het een prachtig plan vinden, zolang we ons maar aan de regels houden. Dat zijn diezelfde middenstanders die nu zo zeuren.’’

‘Schandalig dat mensen zonder kennis van zaken iets roepen’

Ook Adriaan van Leeuwen wil eerst zijn gram kwijt. ,,Dat mensen niet naar ons komen met hun kritiek, ik vind het schandalig. Ze weten niet eens waar ze het over hebben. En dat maakt dan deel uit van de gemeenteraad. Ik ben echt furieus.’’ Wat blijkt: de tuktuk is ter keuring aangeboden bij de Rijksdienst voor het Wegverkeer en die schaart deze tuktuks (met een breedte van minder dan 1.10 meter en een maximum snelheid van 25 km/uur onder de niet-kentekenplichtige voertuigen. ,,Ze staan in dezelfde categorie als de Segways en de scootmobiels. Deze tuktuks moeten juist wél op het fietspad, of het CDA dat leuk vindt of niet. En erger nog: wat mevrouw Mellema hier eigenlijk suggereert is: haal alle invaliden ook maar van het Raadhuisplein.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.