Lege benzinepompen door massale reislust en tekort aan chauffeurs

Massaal op vakantie, veel te besteden, weinig vrachtwagenchauffeurs en dan ook nog eens droogte. Resultaat: lege pompen bij tankstations. ,,In het hele land zorgt het voor problemen'', zegt pomphouder Ewout Klok uit Hoogeveen.

Klok is naast pomphouder ook voorzitter van de branchevereniging BETA voor zelfstandige pomphouders.

Door de combinatie van factoren zijn pompen in sommige gevallen simpelweg leeg. Het gaat vooral om de onbemande pompen. ,,De grotere stations worden door de maatschappijen zoveel mogelijk tegemoet gekomen'', zegt Klok.

Maatschappijen BP en Shell bevestigen het beeld aan de NOS. Volgens een BP-woordvoerder wordt er alles aan gedaan om de tekorten zoveel mogelijk weg te werken.

'Soms uren, soms dagen'

De problemen verschillen per pomp. Klok: ,,Soms zit een station enkele uren zonder een bepaalde brandstof, maar soms ook enkele dagen. Zelf had ik vorige week anderhalve dag geen Shell V-power.''

Tekort chauffeurs en droogte

Het grootste probleem zou het tekort aan chauffeurs zijn. Daar komt bij dat de chauffeurs die wel beschikbaar door de droogte soms verplicht naar Rotterdam moeten rijden. De depots in Arnhem en Kampen hebben minder brandstof, omdat schepen vanwege de lage waterstand niet meer maximaal beladen mogen worden.

Een botsing op 23 juni in de Botlek speelt ook mee. Doordat een schip tegen een steiger voer, was er tijdelijk geen scheepvaart mogelijk en stokte de aanvoer.

'Niet eerder meegemaakt'

Klok zegt de problemen in deze mate niet eerder meegemaakt te hebben. ,,Het blijkt wel dat de economie goed draait. Dit probleem speelt sinds ongeveer een half jaar.''

Worden de problemen opgelost? Ook dit weekend gaan veel mensen op vakantie en worden de brandstoftanks massaal gevuld. ,,Dat moet kunnen. Als de chauffeurs maar niet op vakantie gaan'', zegt Klok.

Want daar zit het grootste probleem. ,,Je kunt niet de eerste de beste pizzakoerier op een vrachtwagen zetten. Je hebt er veel papieren voor nodig.''

Wat te doen?

Volgens de BETA-voorzitter moeten vooral transporteurs in actie komen. Zij zouden chauffeurs moeten werven en ervoor moeten zorgen dat ze snel opgeleid worden om met brandstoffen te mogen rijden. ,,Er moet snel wat gebeuren, anders voorzie ik grotere problemen. Nu is het nog op te lossen, als het zo doorgaat niet.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.