MotoGP-fans vechten hun eigen titelrace uit

MotoGP-fans krijgen hun eigen titelrace: TT Teammanager. Een voorspel-competitie die een primeur is voor Nederland en voor zover bekend nog nergens ter wereld gehouden.

In ieder geval niet op de manier waarop Dagblad van het Noorden en Leeuwarder Courant die nu op verzoek van het TT Circuit Assen hebben gelanceerd. De Motorbeurs in Utrecht was een passende locatie voor de aftrap.

Formule 1 op twee wielen

Kan de Formule 1 freak al jaren te kust en te keur kiezen uit een veelvoud van toto’s, voor de liefhebber van de Formule 1 op twee wielen was er niks. Zowel TT-organisatie als NDC mediagroep, uitgever van deze krant, zag het gat in de markt en achtte de tijd rijp er in te duiken.

De wizzards van SOFA SuperstarS hebben er handen en voeten aan gegeven. Het resultaat: een teammanagerspel dat een getrouwe kopie is van het beproefde Formule 1 teammanagerspel van deze krant. Zij het dat de in te vullen poppetjes en merken verschillen. En: de magie van de TT wordt op waarde geschat. De punten voor de Dutch TT tellen namelijk dubbel.

Aandacht op MotoGP

Het TT Circuit is blij met de introductie van de site. Niet omdat het een goudmijntje zou zijn - voor 4 euro 95 per seizoen doe je al een gooi naar prijzen en eeuwige roem - maar om de betrokkenheid van de fans vast te houden. ,,De aandacht van deelnemers blijft zo het hele seizoen gevestigd op de MotoGP. Dat is belangrijk in een jaar, waarin we nog geen Van der Mark hebben die zich kan meten met de Valentino Rossi’s. Zo voorkom je dat er een dip ontstaat in de belangstelling”, zegt woordvoerder Peter Schorer van het TT Circuit.

Deelnemers moeten op basis van een budget van 60 miljoen euro hun strategie bepalen. De deadline ligt kort voor de kwalificatie voor de ouverture van het seizoen. Die is tijdens het laatste weekend van maart in Qatar. Deelnemers moeten dan hun favoriete twee coureurs, motor en chassis hebben ingevoerd. Per grand prix kan de samenstelling worden gewijzigd. Telkens ligt de deadline kort voor de kwalificatie, zodat de deelnemer de resultaten van de vrije training en weerprognose voor de racedag kan meewegen in zijn keus.

Subleague

Die 60 miljoen lijkt een fortuin, maar is bij lange na niet toereikend om de grote jongens als Márquez en Rossi binnen te halen. Gerrit Veerman, die namens NDC Mediagroep nauw betrokken is bij het spel, legt uit: ,,Door in de eerste races veel punten te verdienen bouw je een buffer op. Doe je het goed dan heb je zo rond de TT zoveel kapitaal opgebouwd dat je kunt gaan inzetten op de echte toppers.”

Om het ook voor de nummer 3394 op de ranking nog spannend te houden is er de Subleague. Een competitie in een competitie voor een select groepje vrienden of collega’s.

Inschrijven kan op www.ttteammanager.nl.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven