Noorden wil niet stoppen na Top Dutch-campagne

De drie noordelijke provinciebesturen willen dat de campagne gericht op de Amerikaanse autofabrikant Tesla een vervolg krijgt. Dat mag 1,2 miljoen euro kosten.

,,We zijn nog bezig om nieuwe thema’s vast te stellen’’, zegt Drents gedeputeerde Henk Brink (VVD). ,,Het is de bedoeling dat we twee jaar lang per jaar drie of vier noordelijke thema’s bij buitenlandse bedrijven onder de aandacht brengen. Ik kan me voorstellen dat we voor Drenthe het toerisme en de biochemie in Emmen naar voren schuiven. Maar dat staat nog niet vast.’’

Knipoog

Gedeputeerde Staten van Groningen, Friesland en Drenthe vragen hun Provinciale Staten eerst om elk vier ton beschikbaar te stellen. Daarna zal de zoektocht worden gestart naar een marketingbureau dat vanaf volgend jaar buitenlandse bedrijven moet verleiden om naar Noord-Nederland te komen.

Begin dit jaar werd onder de naam TopDutch een campagne gestart, gericht op het binnenhalen van een nieuwe batterijfabriek van Tesla. De topman van het bedrijf werd via sociale media bestookt met promotiefilmpjes en teksten als ‘Hi Elon Musk, we are TopDutch’.

,,Het is een campagne met een knipoog die er in ieder geval voor zorgt dat we aandacht krijgen, dat we opvallen’’, zegt Brink.

Verrast

Volgens de drie provinciebesturen komt het Noorden dankzij TopDutch ook beter in beeld bij het NFIA, het agentschap van het ministerie van Economische Zaken dat de eerste contacten legt voor internationale bedrijven die zich mogelijk willen vestigen in Nederland.

Op de dag dat minister Henk Kamp in Amerika op bezoek was bij Tesla, om meerdere regio’s onder de aandacht te brengen, werd hij verrast door de lancering van TopDutch.

Brink: ,,Het vervolg hoeft niet per se TopDutch te heetten, maar we blijven samen optrekken.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven