Op fietssnelweg Groningen-Assen kun je in eerste instantie ook auto’s tegenkomen

De gewenste fietssnelweg tussen Groningen en Assen wordt in eerste instantie niet volledig autovrij. Die variant is vele malen duurder dan het verbinden van bestaande autoluwe wegen met nieuwe lange stroken fietssnelweg.

Het eerste onderzoek naar de fietssnelweg (vier meter breed en waar nodig verlicht met LED-lampen) is klaar. Donderdagavond zijn de plannen gepresenteerd aan raadsleden en Statenleden. In het hele traject van 25 kilometer zitten nog vijf grote knelpunten.

Voor de eerste kilometers vanuit Groningen zijn tien varianten op papier gezet.

De goedkoopste kost naar schatting 3,3 miljoen euro. De meest dure optie kost 37,6 miljoen euro. De gemeente en de provincie Groningen gaan over dat deel van het traject en zullen moeten beslissen of er tunnels moeten komen bij de Van Ketwich Verschuurlaan en de Van Iddekingeweg of zelfs onder het Noord-Willemskanaal door.

Over bestaande wegen

Bij de Meerweg in Haren is de vraag of een kruising ongelijkvloers moet worden. Het gebied tussen sluis De Punt en de Witte Molen behoeft nader onderzoek. De fietssnelweg zal daar in eerste instantie over bestaande wegen gaan. Volgens de provincie gaat het om autoluwe wegen waar ‘dagelijks ongeveer honderd auto’s’ komen.

Ook bij Vriezerbrug en Vries zijn meerdere varianten mogelijk en bespreekbaar, mogelijk over bestaande wegen. Bij Assen moet worden gekeken of het wenselijk is dat het onderkomen van de Asser roeiclub een aantal meters verhuist.

‘Maatschappij wacht op fietssnelweg’

,,Het zijn complexe situaties’’, zegt Drents gedeputeerde Henk Brink (VVD).

,,We zijn hier al een tijd mee bezig en we zijn ook nog niet klaar. Maar ik zou het mooi vinden als aan het einde van deze collegeperiode (maart 2019) een aaneengesloten tracé gerealiseerd is. Want ik denk dat de maatschappij in eerste instantie zit te wachten op een fietssnelweg. Dan kunnen we daarna kijken of we sommige delen aanpassen zodat de fietssnelweg volledig autovrij wordt. Maar daar hangt wel een kostenplaatje aan.’’

Hetzelfde geldt voor innovatieve ontwikkelingen. Brink was in een eerder stadium heel enthousiast over een toekomstbeeld van een snelweg waar fietsers altijd wind mee hebben.

Brink: ,,Daar ben ik nog steeds enthousiast over. Maar we kunnen als bestuurders wachten tot iets iconisch is gerealiseerd, we kunnen ook eerst een fietssnelweg realiseren en daarna kijken wat daar verder nog mee kan.’’

In 2018 wordt het onderzoek voortgezet en worden varianten verder uitgewerkt. De duurste optie kost 89,8 miljoen euro, de goedkoopste 14,4 miljoen.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven