Pinstoring frustreert pomphouders: ,,Die liters kun je niet terug pompen''

,,Dikke ellende, wat een drama!’’ De Hoogeveense pomphouder Ewout Klok baalde stevig toen zijn klanten donderdagavond niet meer konden pinnen.

Klok deed wat hij altijd doet bij een pinstoring: hij hing de kant-en-klare waarschuwingsbriefjes op de pompen en haalde de voorgedrukte schuldbekentenisformulieren uit de kast.

,,We hangen die briefjes wel op de pompen, maar dat zien de mensen vaak te laat. En die getankte liters kun je niet terug doen in de pomp. Sommige klanten hebben voldoende cash bij zich en anderen betalen via internetbankieren. De rest tekent een schuldbekentenis.’’

De wil om te betalen is er wel

De klanten konden donderdagavond ook niet even naar de bank rijden om wat cash uit de muur te halen, want dat systeem werkte ook niet meer. ,,Alles lag er uit’’, zegt Klok. ,,De klanten betalen heus wel hoor, daar hoeven we geen incassobureau voor in te schakelen. De meeste mensen zijn niet slecht, de wil om te betalen is er echt wel. Maar het werk dat je ervan hebt ... De administratieve rompslomp is gigantisch.’’

Sommige tankstations zetten de pompen op slot bij een pinstoring, maar daar wil Klok niets van weten. ,,De pompen op slot? Ben je gek? Dat kost mij veel te veel omzet.’’

Te gek voor woorden dat de banken geen back-up hebben

Nee, het zijn de banken die het probleem moeten oplossen, vindt de Hoogeveense pomphouder die tevens voorzitter is van de Belangenvereniging Tankstations (BETA).

,,Het is te gek voor woorden dat de banken geen back-up systeem hebben. Dat is gewoon idioot in een sector waar zoveel geld omgaat en waar zoveel bedrijven worden gedupeerd als er een storing is.’’

Back-up systeem

De Nederlandse wet schrijft voor dat betalingssystemen 99,95 procent van de tijd moeten functioneren. Volgen deskundigen halen de banken deze norm. De meeste landen kennen zo’n wettelijke verplichting niet, maar daar hebben de banken vaak wel back-up systemen. In België bijvoorbeeld kunnen de klanten tijdens een pinstoring gewoon blijven pinnen dankzij een noodsysteem.
Detailhandel Nederland pleit al jaren voor de introductie van een soortgelijk systeem in Nederland.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.