Streep door Gdansk ‘komt uit de lucht vallen’, maar ‘is niet rampzalig’ voor luchthaven Eelde

Het verdwijnen van de vluchten van en naar de Poolse kustplaats Gdansk komt ‘als donderslag bij heldere hemel’ voor de directie van Groningen Airport Eelde. ,,Het is heel zuur, maar zulke vluchten zijn niet onze ruggegraat’’, zegt directeur Marco van de Kreeke.

Vorige week een streep door Kos en Lanzarote in 2018, vandaag het bericht dat Gdansk verdwijnt. Het zijn slechtnieuwsdagen voor de luchthaven.

,,Ja, dit is weer heel zuur. Het verdwijnen van die eerste twee bestemmingen zijn beter te begrijpen en te verklaren. Maar deze, Gdansk, komt als donderslag bij heldere hemel, ook voor ons. We kregen vrijdag een redelijk droog berichtje dat ze de vluchten met ingang van het zomerseizoen opschorten. Meer informatie zou volgen en de boodschap om ‘niet te communiceren tot ons formele bericht’.’’

Dat maakt ook dat u dit niet zelf naar buiten brengt?

,,Ja. Als zo’n bericht binnenkomt, zie je het nieuws tussen je vingers door glippen. Contractueel mogen we niks zeggen tot een officieel persbericht de deur uit is, maar ondertussen worden vluchten in het systeem voor 2018 aangepast. En dat ontgaat mensen niet. Wij moeten dan op onze handen blijven zitten. Dat is heel frustrerend, maar zo zijn de afspraken.’’

Gdansk was toch de meest succesvolle bestemming vanaf Groningen Airport Eelde?

,,Dat ligt er aan hoe je succes afmeet. Ons commerciële verkeer is in drie stukken te verdelen. Het charterverkeer, gebaseerd op de touroperators. Dan heb je de low-cost maatschappijen. En je hebt de lijndiensten, Londen en Kopenhagen in ons geval. Low-cost bestaat ook uit lijndiensten, maar wel een heel andere soort. Het model houdt automatisch in dat je een heel hoge bezettingsgraad hebt. Dat móet ook met zulke lage tarieven. De toestellen zitten vol vanwege die lage tarieven. Drie tientjes, twee tientjes. Verkoop iedere stoel die je hebt. En bij de andere lijndiensten laten ze liever een stoel leeg dan dat ze afbraaktarieven vragen.’’

Hoeveel passagiers maken dit jaar gebruik van de verbinding met Gdansk?

,,Inclusief december komen we uit op bijna 30.000. De bestemming ging zijn vierde jaar in.’’

Dan is de bestemming toch succesvol?

,,Het zijn mooie aantallen. En dat Wizz Air de bestemming schrapt is, nogmaals, een totale verrassing. Maar economisch gezien doet deze verbinding niet veel voor Noord-Nederland. Wizz Air doet meer van dit soort vluchten, zeg maar van Oost-Europa naar West-Europa en terug, om Poolse werknemers te verplaatsten. Maar vooral noorderlingen maken gebruik van de vluchten en die geven in Gdansk hun geld uit. En op onze winst-en-verliesrekening is de impact van het wegvallen van deze verbinding niet zo groot. Deze vluchten zijn niet onze ruggegraat. Het is onzinnig om op basis hier van te zeggen dat we er beter mee op kunnen houden. Twee keer per dag naar Kopenhagen, straks drie keer per dag naar Londen, dat zijn de lijnen die veel meer betekenen en toevoegen. Dat blijkt ook uit alle analyses. Wat natuurlijk niet wil zeggen, dat ik niet graag een paar van die bestemmingen als Gdansk zou hebben. En datzelfde geldt voor vakantievluchten. We bieden de inwoners van Noord-Nederland graag mooie bestemmingen aan.’’

Hoeveel geld heeft Eelde in de afgelopen jaren in de vlucht naar Gdansk gestopt?

,,Daar kan ik geen exacte uitspraak over doen. We hadden voor het vervolg andermaal een messcherp bod liggen. Maar hier zijn geen grote bedragen uit een fonds bij betrokken. Bij dit soort vluchten zorgen wij er voor dat de luchthaventarieven niet hoog zijn en dat we samen met de maatschappij reclame maken voor de bestemming, zoals we eigenlijk met elke bestemming doen. Dat is het voornaamste.’’

Komt er op korte termijn een bestemming voor terug?

,,We hebben volgende week een gesprek met Wizz Air. Ik heb geen idee wat daar uit komt. In oktober hadden we tegen elkaar gezegd: zouden we een tweede bestemming naast Gdansk moeten opzetten, of moeten we Gdansk op termijn vervangen? Want op een gegeven moment raakt zo’n bestemming verzadigd. Gdansk is met low-cost-carrier Wizz Air heel populair gebleken, maar stond in geen enkel onderzoek in de top 10 van bestemmingen waar een markt voor is. Niet eens in de top 50, denk ik. Er zat nog steeds groei in. In oktober is met geen woord gesproken over het schrappen van Gdansk vanaf Eelde in 2018.’’

Eelde zet in passagiersaantallen, en misschien ook in de publieke opinie, voorlopig een flinke stap achteruit.

,,Dat klopt wat betreft de passagiersaantallen. Maar in de low-cost-markt zit heel veel beweging. Wij komen heel graag terug met een nieuwe bestemming met Wizz Air. En Gdansk blijft bereikbaar via Kopenhagen. Vergeet niet dat we via de hub in Kopenhagen, en ook Londen, veel meer bestemmingen toevoegen dan er verdwijnen. Dat kan niet voor twee of drie tientjes, maar wie vroeg boekt kan goeie deals krijgen. En we zien dat mensen daar steeds meer gebruik van maken.’’

Hoe ver zijn jullie met het binnenhalen van een nieuwe hub-verbinding?

,,Ik kan daar alleen over zeggen dat zulke verbindingen heel grote deals zijn, waar we zorgvuldig en heel hard aan werken.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.