Vleermuizen laten zich niet sturen

Nieuw onderzoek moet antwoord geven op de vraag of vleermuizen de oversteek (hop-over) over de N33 bij Gieten nog steeds links laten liggen.

Geen aansluiting
Vleermuizen laten zich niet makkelijk sturen. Onderzoekers stelden in 2013 al vast dat de hoofdroute van vleermuizen, die de autoweg kruisen, 240 meter oostwaarts is gelegen. Op de huidige plek zijn geen geleiders, zoals houtwallen, die de diertjes naar de zogeheten hop-over leiden. Dat is even verderop wel het geval.

Met andere woorden: de natuurlijke infrastructuur van de vleermuizen sluit niet aan op de door de mens bedachte oversteekplaats. Over de N33 heeft Rijkswaterstaat drie hop-overs gebouwd, die 50.000 euro per stuk kosten.

Eigen routes
Het onderzoek maakt duidelijk dat vleermuizen vasthouden aan hun eigen routes. ,,Ze zijn wat dat betreft traditioneel. Wordt een vliegroute eenmaal gebruikt, dan zijn deze diertjes niet makkelijk over te halen een andere route te gebruiken. Ze passen zich wel aan, maar als het gaat om de hoofdroutes, zijn ze behoorlijk vasthoudend’’, zegt Eddy Wymenga van het onderzoeksbureau Altenburg en Wymenga.

Geleidingen
De hop-overs over de N33 zijn een van de eerste in hun soort in Nederland. De vrees bestond dat de weg na de verdubbeling te breed was geworden en vleermuizen niet meer veilig konden oversteken. Om de dieren te helpen werden drie metalen portalen over de volle breedte van de weg gebouwd. Vleermuizen gebruiken sonar niet alleen om prooien te vangen, maar ook om niet tegen objecten te botsen. Door de geleidingen te volgen, vliegen de dieren over het verkeer heen.

,,Maar dan moet de hop-over wel aansluiten op een hoofdroute, zoals een rij bomen aan weerskanten van de weg’’, zegt Wymenga. Hij voegt eraan toe dat de mogelijkheid bestaat dat de vleermuizen het hulpmiddel op termijn wel gaan gebruiken.

Nog niet verplaatst
Dat is voor Rijkswaterstaat de reden dat de hop-over (nog) niet is verplaatst. Een woordvoerder laat weten dat de locatie is uitgekozen door specialisten en dat de drukke werkzaamheden op en rond de weg de mogelijke oorzaak van een aarzelende start zijn geweest. Nieuw onderzoek, dat in de loop van dit jaar wordt uitgevoerd, moet een actuele stand van zaken opleveren. ,,De uitkomst van dit onderzoek bepaalt eventuele maatregelen van Rijkswaterstaat. Maar ook dan worden ecologische specialisten ingeschakeld.’’

Het is jammer voor de oversteekplaats bij Gieten, stelt de onderzoeker, maar zijn bevindingen kunnen worden gebruikt om dezelfde fout elders te voorkomen. ,,Bij de aanleg van een nieuwe weg of bij werk aan houtwallen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.