Vliegtuigspotters Groningen Airport Eelde wachten likkebaardend op Boeing 747

Groningen Airport Eelde verwachtte dinsdagmiddag voor het eerst een Boeing 747 op de luchthaven. Vliegtuigspotters wachtten likkebaardend op zijn komst. Het vliegtuig was te volgen via Flightradar24

Jong en oud op het terras. Foto: DvhN

De Jumbo-Jet landde om 15.01 uur. De komst van een Boeing 747 uit Portland aan de Amerikaanse westkust is niet alleen bijzonder omdat er zelden intercontinentale vluchten zijn, maar vooral omdat dit type vliegtuig nooit eerder op Eelde is geland.

Dat is pas sinds de baanverlenging mogelijk. Althans: landen kon altijd. De baan van Eelde was echter te kort om vliegtuigen met alle veiligheidsmarges te laten opstijgen. Nu de baan 2500 meter lang is, kan dat wel.

Koeweit

Vermoedelijk stappen dinsdagmiddag de meeste passagiers uit de Boeing en gaat het vliegtuig leeg (of in elk geval met minder gewicht) verder, naar verluidt richting Koeweit. Het is onduidelijk wanneer het vliegtuig precies vertrekt (het spannendste moment). Ook is niet bekend hoeveel mensen aan boord zijn en of ze allemaal uitstappen. Het gaat om Amerikaanse militairen die de internationale luchtmachtoefening Frisian Flag in april in Leeuwarden voorbereiden.

Beste plekken om te kijken

De beste plekken om het vliegtuig te zien landen en vertrekken zijn moeilijk aan te geven. Alles hangt af van de wind, die dinsdag grillig is. De planning is, dat de Jumbo Jet landt op baan 5. Dan is de beste plek de spottersheuvel bij Donderen. Als de windrichting verandert, landt de Boeing op baan 23 en moet je juist zorgen dat je aan de Legroweg staat. Houdt het twitteraccount @FlyGRQ in de gaten. Daar laten vliegtuigspotters voortdurend weten wat de stand van zaken is.

Het vliegtuig, ook bekend als Jumbo-jet, is een van de bekendste vliegtuigen door de verhoging aan de voorkant. Daar zitten twee dekken. Het was bij zijn eerste vlucht in 1970 de eerste 'wide-body'. In één klap konden tweemaal zoveel mensen in een vliegtuig worden vervoerd als in die tijd gebruikelijk was.

De populariteit van het viermotorige vliegtuig is inmiddels tanende omdat moderne vliegtuigen als de Boeing 777 en Dreamliner met twee motoren meer presteren.  De KLM kondigde onlangs aan dat z'n laatste Jumbo's in 2020 uit dienst gaan. Die stammen uit dezelfde periode (vanaf eind jaren 80) als het vliegtuig van Atlas Air dat vandaag op Eelde landt.

Amerikaanse leger

Dat vloog in 1992 voor het eerst en was 19 jaar in dienst van Japan Airlines. Het vliegtuig vliegt sinds 2011 voor Atlas Air. Dat verhuurde het toestel een paar keer aan Garuda Indonesia en gebruikt het voor charters, zoals vandaag.

Op de website FlightRadar is te zien dat het vliegtuig vaker door het Amerikaanse leger wordt ingehuurd. Zo vloog het vorige week nog van Ramstein (bij Kaiserslautern in Duitsland) naar Baltimore aan de Amerikaanse oostkust.  

Het vliegtuig werd oorspronkelijk rond half drie dinsdagmidddag verwacht, maar het heeft enige vertraging. De nieuwe landingstijd is vooralsnog onbekend.

Hoe lang moet een startbaan zijn?

De benodigde startbaan-lengte is afhankelijk van het gewicht van het vliegtuig (hoeveelheid passagiers, vracht en brandstof), de gesteldheid en ligging van de baan (nat, droog, glad, schuin, hoogte en obstakels) en het weer (oa windsnelheid, -richting en temperatuur). De motoren moeten afhankelijk van de omstandigheden een snelheid van circa 300 km/uur weten te halen om te kunnen opstijgen. De Jumbo-Jet weegt leeg 180.000 kg, en maximaal 360.000 kg. Het aantal stoelen varieert, in de versie van dinsdagmiddag staan er 474. 
 
Normaal gesproken hanteert een luchtvaartmaatschappij een lengte van 3018 meter, om in alle omstandigheden met een vol vliegtuig te starten. Op het vliegveld Prinses Juliana op Sint Maarten vloog de KLM jarenlang echter probleemloos met een 747 met passagiers op een baan van nog geen 2300 meter. Op vliegveld Maastricht (een baan van 2700 meter, exclusief een kleine uitloop) voeren vrachtmaatschappijen diverse lijndiensten uit.
 
Atlas Air kwam in 2013 in het nieuws toen een nog grotere versie van het vliegtuig, compleet dubbeldeks (gebouwd om vliegtuigonderdelen te vervoeren), probleemloos wist te starten van een landingsbaan van 1800  meter. Het toestel was daar per ongeluk geland.
Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.