Black Friday? Het gaat vooral om de bijvangst

Zit Nederland op het fenomeen Black Friday te wachten? ,,Elke reuring is welkom. Black Friday is er eentje van’’, licht Jacques Hartog, retaildocent aan Hanzehogeschool in Groningen toe.

Black Friday suggereert slechts één dag, maar dat is niet meer zo

Kortingen tot 70 procent belooft meubelwinkel Jysk onder het mom van Black Friday. Gek genoeg niet alleen op 24 november, de dag dat Amerikaanse winkeliers hun klanten van oudsher overhalen hun kerstinkopen voordelig te beginnen. Nee, tien dagen lang zelfs.

Die langere termijn hanteren vooral webwinkels als onder meer Coolblue, Bol.com en Zalando.

Met reden want een explosieve verkoop op één dag zou de bezorging van al die pakketjes in het honderd jagen, verklaart Coolblue bij het begin van de campagne. ,,De fysieke winkels volgen dan ook met een langere periode’’, legt Hartog uit.

Minder chaos

Het voorkomt in ieder geval de veelal chaotische verkoopstart, die Black Friday in de VS altijd teweegbrengt. Waarbij consumenten soms al vechtend zich een weg banen naar het mooiste koopje.

Ze hebben er de tijd voor, aldus Hartog. ,,Het is daar de laatste vrije dag in verband met Thanksgiving Day. Zoveel vrije dagen kennen de Amerikanen toch al niet.’’

Net teruggekeerd uit de Verenigde Staten constateert Hartog echter dat het begrip Black Friday als eendagsactie daar aan het vervagen is.

We hebben toch al Sinterklaas en Kerst?

Hebben Nederlandse winkeliers in het door Sinterklaas en Kerst gedomineerde seizoen behoefte aan het uit Amerika overgewaaide idee van Black Friday?

Jazeker, stelt Hartog. ,,Elke reuring is welkom en deze is er eentje van. Net zoals Media Markt doet met btw-vrije dagen, bijvoorbeeld.’’

Elektronica, kleding ...

Voorwaarde is dan wel dat de aanbieding echt wezenlijk moeten zijn. ,,Meestal zijn fabrikanten al gevraagd hiervoor water in de wijn te doen.’’ Doel van de stunts is vooral om de consument te lokken voor de bijvangst: impulsaankopen omdat ze toch al in de winkel zijn.

Voor zover Hartog kan nagaan zijn de Black Friday-campagnes vooral gericht op elektronica en kleding. Maar bijvoorbeeld ook Toyota doet dit jaar mee.

en zelfs een leaseauto. Maar kom daarvoor wel op tijd uit bed

De consument moet voor een volgens de fabrikant voordelig leasecontract op Black Friday zelf ‘vroeg’ uit de veren komen.

Wie een Toyota Aygo x-fun voor €99 in plaats van €215 per maand wil leasen - het gaat om een beperkt aantal - moet daarvoor de juiste actiecode op de website vinden.

De fabrikant maakt die actiecode rond zonsopgang, 08.14 uur, zichtbaar op zijn site. Misschien is het wel verstandig om eerst even de kleine lettertjes te lezen voordat de koopknop wordt ingedrukt.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven