De A37 is nu al tien jaar de rode loper naar de Drentse Zuidoosthoek

Tien jaar geleden werd de weg tussen Hoogeveen en de Duitse A31 verdubbeld. De Drentse Zuidoosthoek werd daarmee ontsloten.

Stilstaan bij tien jaar A37 is ondanks alles een feestje. Het was in 2008 bedoeld als de rode loper naar de Drentse Zuidoosthoek, naar Emmen en Coevorden. De crisis gooide echter flink wat roet in het eten. De weg werd niet zo intensief gebruikt als verwacht.

‘Je weet vooraf niet in wat voor conjunctuur zo’n weg eindelijk af is’

Karel Groen, directeur van het Duits-Nederlandse samenwerkingsverband EDR, ziet dat vaker gebeuren. ,,De aanleg van zo’n weg duurt, inclusief procedures, toch flink wat jaren en daardoor weet je vooraf niet in wat voor conjunctuur zo’n weg eindelijk af is’’, stelt Groen. Daar valt tegenin te brengen dat overheden pas in goede tijden aan infrastructuur durven te denken, zodat de kans op een scenario als dit een start in tijden van laagconjunctuur toch vrij groot is.

Ben Blog, algemeen directeur van transportbedrijf Graaco uit Coevorden, ziet het nóg anders. ,,Juist omdat de aanleg van infrastructuur zo lang duurt, moet je nu al nadenken over nieuwe wegen’’, zegt hij. ,,Je moet de infrastructuur niet enten op de situatie van vandaag, maar op die van over tien tot twintig jaar.’’

Delfzijl-Emmen-Enschede is niet van deze tijd

En dus constateert hij dat de route Delfzijl-Emmen-Enschede ‘niet van deze tijd is’. Blog: ,,Dan praat ik ook over veiligheid. Laten we reëel zijn, over pakweg tien jaar is er weer dertig tot veertig procent aan transport bijgekomen.’’

Maar goed, we hebben het over de A37. De laatste jaren is de vierbaans verbinding tussen Hoogeveen en de Duitse A31, de levensader geworden die de Drentse Zuidoosthoek voor ogen had. De 42 kilometer asfalt bracht Emmen en Coevorden in elk geval dichter bij de Randstad en de Drentse regio in een centrale positie tussen Rotterdam en Bremen/Hamburg.

Duitsers hebben last van trage en onophoudelijke procedures

Er ontbreekt nog één schakel om het perfecte tussenstation tussen Rotterdam en de Duitse havens plus het Skandinavische achterland te worden: de verdubbeling van de E233. Dat is, zeg maar, de route van Emmen naar Cloppenburg. Daardoor is er nog steeds een stukje ‘karrespoor’ in het traject. De Duitse overheid heeft inmiddels zo’n 700 miljoen euro klaar liggen voor die verdubbeling. Echter, daar heeft men te maken met trage en onophoudelijke procedures waarin geen ruimte is voor het vinden van de tweede versnelling.

,,De procedures zijn in Duitsland heel ingewikkeld en traag, maar wat ook meespeelt is dat Emsland een uithoek is van de Bondsrepubliek’’, weet Groen. ,,Gelukkig is er een heel sterke lobby om alles rond te krijgen.’’

‘Emmen in relatief korte rijd een belangrijke speler’

Er is komende week een feestelijk symposium om tien jaar A37 te vieren. Het is duidelijk een Nederlands feestje, omdat er aan Duitse kant na al die jaren nog steeds geen verdubbeling van de E233 is gerealiseerd.

Herman Idema van de VPB in Emmen (verantwoordelijk voor het parkmanagement van de lokale bedrijventerreinen) is razend enthousiast over de A37. Hij plaatst het in perspectief. ,,We waren halverwege de vorige eeuw een economisch zwakke regio en kijk nu eens’’, klinkt het enthousiast. ,,Vanuit achterstand heeft Emmen en omgeving zich in relatief korte tijd tot een economisch belangrijke speler ontwikkeld. De verdubbeling van de A37 betekende een nieuwe boost voor onze regio.’’

Schakel in de driehoek Rotterdam/Duitse havens/Roergebied

Idema wijst erop dat de Drentse Zuidoosthoek steeds meer een schakel is geworden in de driehoek Rotterdam/Duitse havens/Roergebied en niet langer een eindpunt is van minder aantrekkelijke routes. Idema: ,,We zijn snel en efficiënt te bereiken vanuit de andere knooppunten. Dat maakt ons interessant.’’ Hij wijst daarbij graag op de komst van allerlei transportbedrijven, zoals Rotra en Hartmann.

Ben Blog constateert het lachend: ,,Weet je, nu vragen we ons af waarom het zo lang geduurd heeft voor die A37 er lag. We kunnen niet meer zonder. Nu praten we over de N33 en N34 om die te verbreden. We moeten er juist haast me maken.’’

Trek van bedrijven naar Noord-Nederland

Want Blog stelt vast dat er een trek van bedrijvigheid naar Noord-Nederland is. Het Zuiden en de randstad zitten vol, vandaar. ,,Dan is het zaak om juist hier de beste infrastructuur te hebben’’, vindt hij.

Het succes van de A37 kan tegelijk overigens ook een negatief effect hebben op de A7 als aanvoerroute naar Duitsland en Noordwest-Europa. ,,Zo moeten we niet denken’’, vindt Groen, ,,want Noord-Nederland is één regio. Met de A7 en A37 zijn we heel goed aangesloten op Duitsland.’’

‘A7 bij Groningen kun je dorpsinfra noemen’

Toch, de A7 is de komende jaren rond de stad Groningen niet de meest ideale route richting Duitsland. Groen: ,,De aanpak van de rondweg is een majeure operatie. Op dit moment kun je het voor een stad als Groningen althans dorpsinfra noemen. Het gevolg kan zijn dat men de stad Groningen de komende jaren wil mijden. Pas over een jaar of zes wordt het echt goed.’’

Wanneer dat laatste stukje asfalt in Duitsland tussen de A31 en Cloppenburg verdubbeld wordt, dan gaat de combinatie A28/A37 een gouden route worden. Is de overtuiging van Idema.

‘Het verkeer gaat hier met de factor 2 toenemen’

,,De A1 is vol en dan gaat dat een van de hoofdaders richting Noordwest-Europa worden’’, zegt hij. ,,Ik woon in de wijk Parc Sandur. Als de wind in onze richting waait, dan hoor ik nu al het verkeer over de A37 denderen. Als dat laatste stukje weg in Duitsland ook nog verdubbeld wordt, dan gaat het verkeer hier met een factor 2 toenemen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.