Een handige putjesschepper

Het bedrijf Riool Techniek Pals (RTP) van vader en zoon Klaas en Alko Pals in Ter Apel doet alles wat met het riool te maken heeft, zoals ontstoppen, camera-inspecties, aanleg en herstel.

De ondernemers hebben nu naast RTP het bedrijf PRO-Totaal opgericht voor een nieuwe activiteit: de verkoop van een apparaat dat de reiniging van straatkolken (putten) veel gemakkelijker en op veel meer plaatsen mogelijk maakt.

Ongemakkelijk

De inzet van de grote vrachtwagens die daar nu voor worden gebruikt, is vaak nogal ongemakkelijk. Dat viel vader en zoon Pals bij hun werk geregeld op.

Klaas: ,,Voor de besturing en de bediening zijn twee mensen nodig. Die wagens zijn zo groot en zwaar, dat ze op veel plekken niet kunnen komen. Door hun gewicht – 30 ton – beschadigen ze ook vaak de bestrating. En de putdeksels, soms wel 50 kilo zwaar, moeten door mensen worden gelicht. Ik dacht: Dat moet toch ook anders kunnen.”

Speurtocht

De speurtocht naar een oplossing duurde niet lang. De Duitse onderneming Allroundmaster in Saterland (nabij Cloppenburg) bleek al een mechanisme te hebben bedacht dat het ‘putjesscheppen’ een stuk makkelijker maakt: een installatie die eenvoudig kan worden gemonteerd op een straatveger van elk willekeurig merk. De bestuurder bedient vanuit de cabine een lange arm die kolkdeksels kan lichten en vervolgens het vervuilde water opzuigen. Dat wordt in de bak gezuiverd en vervolgens weer in de kolk gespoten.

Putdeksels

Pals: ,,Er was één probleem: het apparaat was gemaakt voor toepassing in Duitsland. Daar hebben ze allemaal losse putdeksels, terwijl die in Nederland scharnieren hebben. Ik heb tegen de Duitsers gezegd: Als we samen een variant voor de Nederlandse markt ontwikkelen en jullie die fabriceren, wil ik die wel gaan verkopen met de exclusieve rechten voor Nederland. Dat vonden ze een goed idee.”

Zo heeft de zogeheten SKR (Sinkkastenreinigungsmaschine) nu een Nederlandse versie die PRO-Totaal aan de man brengt. Klaas: ,, Inmiddels blijkt dat die scharnierende deksels in Europa steeds meer worden gebruikt.”

Voordelen

De ondernemer noemt de voordelen van de inzet van de SKR. ,,Je hebt een man minder nodig dan op zo’n grote wagen. Omdat niemand fysiek werk hoeft te doen, zijn er geen belemmerende Arbo-regels. Je kunt in weer en wind doorwerken. En je kunt in allerlei hofjes, smalle straten, stegen en parkeergarages werken waar een vrachtauto niet kan komen. Een bezemwagen met SKR is bovendien veel lichter dan een vrachtauto: 5 ton. Daardoor beschadigt bestrating ook niet zo snel.”

Praktijk

De Duits/Nederlandse vinding is inmiddels in de praktijk uitgeprobeerd. Pals: ,, We hebben met diverse overheden contact, ook doordat ze soms hebben meegewerkt aan de ontwikkeling. En die zijn veelal laaiend enthousiast. Bovendien is de techniek in Duitsland al twee jaar in de praktijk beproefd. Daarmee zit het wel goed.”

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven