Hoera, vakantiegeld komt eraan: jij blij, webshops blij

Volgende week is het (eindelijk) weer zover: vakantiegeld op de salarisstrook, een jaarlijks hoogtepuntje voor bijna iedereen in loondienst. Webshops kijken er minstens net zo naar uit.

De noordelijke webshops staan in de startblokken want het vakantiegeld komt eraan. Na kerst en sinterklaas zorgt vakantiegeld voor een derde verkooppiek.

Heldere piek

Benjamin Derksen van Frank (ofwel Experty dat haar naam veranderde in Frank, bezit 400 internationale webshops) uit Groningen spreekt van ‘een heldere piek na 25 mei’.

Maar hoe sterk de procentuele groei is kan hij - en ook de andere webshopeigenaren - niet zeggen. Want de webshops groeien nog als kool en dus is het ene met het andere jaar niet te vergelijken. Derksen: ,,Nu al hebben we 116 procent meer omzet dan in mei vorig jaar.’’

‘Mensen wachten even af’

Bij Frank komt de aankoopgolf niet direct op uitbetaaldatum 25 mei los. Derksen: ,,De mensen wachten meestal even. Ze kijken eerst naar de meer dringende zaken en als ze geld over hebben komen ze bij ons langs.’’ E worden geen grote zaken aangeschaft. Het gaat meer om luchtbedden, tuinzwembaden, bbq’s en tuinspullen.

Zelfs seksspeeltjesgigant EDC uit Veendam beleeft deze weken topverkopen. ,,Maar kerst is voor ons wel vele malen groter, hoor’’, zegt eigenaar Eric Idema.

Hetzelfde geldt voor HiFiCorner. Directeur-eigenaar Corné van Willigen: ,,Nu komt onze verkooppiek van de zomermaanden. Maar december is de topmaand, dan verdrievoudigt de omzet ten opzichte van een normale maand in het naseizoen.’’ HiFiCorner verkoopt in de winter audio, hifi en televisies, maar in de zomer gaat het vooral om personal audio.

Topweken

Jacco Tas van Brandfield (voor spullen rondom jezelf, zoals Tas zegt, zoals tassen, zonnebrillen en sieraden) gaat ook topweken beleven: ,,De omzet gaat zeker met een kwart omhoog. Men wil zichzelf even verwennen nu er wat extra geld is. De tijd, gedurende de crisis, dat er op de rem getrapt werd is gelukkig voorbij.’’

De voorraadschappen bij de webshops zijn deze weken ook flink gevuld. Jacco Tas: ,,Dat moet wel. Tot bijna middernacht kun je bij ons bestellen om de volgende dag geleverd te krijgen. Om dat waar te maken moet je de spullen wel op voorraad hebben.’’

Data gebruiken bij de jaarplanning

Webshops maken bij hun jaarplanning steeds meer gebruik van data. Derksen van Frank: ,,We koersen sterk op de gegevens die we de voorbije jaren hebben opgebouwd.’’

En Corné van Willigen: ,,We proberen op die manier te voorspellen hoe druk het wordt en welke artikelen in trek zijn. Opgeteld bij tien jaar ervaring in e-commerce en 38 jaar errvaring in de retail proberen we wel het maximale uit de vakantiegeldperiode te halen.’’

‘Uiteindelijk bepaalt het weer’

Brandfield denkt er net zo over. ,,We staan op scherp’’, zegt Jacco Tas. Brandfield heeft ook wat acties gevoerd waardoor het interessant is te bestellen.

EDC werkt ook met data. ,,Maar het weer bepaalt uiteindelijk wat er gebeurt’’, weet Eric Idema. ,,Als het mooi weer is, komt alles later op gang. Wat dat betreft heb ik zometeen liever wat regen. Dat is tenminste goed voor de omzet.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven