Niet iedereen beseft risico van crowdfunding

Crowdfunden zou riskant zijn. Leken verspelen er hun spaargeld al te makkelijk mee. We laten een paar ervaringsdeskundigen aan het woord.

Pas op met crowdfunding. Die waarschuwing kwam deze week van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Crowdfundbeleggers overzien de risico’s zelden, waardoor vooral kleine beleggers veel geld verliezen.

Crowdfunding is doorgaans voor ‘family, friends & fools’, zo wordt vaak gezegd. Ofwel goeie bekenden en dwazen zijn degenen die hun kapitaal in de vaak sympathiek ogende producten en diensten stoppen. We laten in dit verhaal een paar ervaringsdeskundigen aan het woord.

Mark Vletter (directeur-eigenaar van onder meer Voys en Spindle) investeert zo nu en dan in crowdfundproducten.

,,Ik heb in totaal een stuk of tien producten gekocht, waarvan uiteindelijk één niet geleverd is. De kwaliteit van die producten was wisselend. Je doet het voor de leuk en dan weet je vooraf dat het niet goed kan uitpakken.

Crowdfunden is soms een risico, je moet beseffen wat je doet. Mensen zijn geen bank, ze hebben niet de instrumenten om effecten te meten. Je moet het daarom leuk vinden om ergens in te investeren. Je moet niet verwachten dat crowdfundproducten de wereld ingrijpend gaan veranderen, want dat soort producten hebben geen crowdfunding nodig.

Crowdfunden is er om twee redenen. De eerste is om geld op te halen, de tweede is marketing, want het is een mooi instrument om te kijken of er markt is voor je product. Ik heb eens een digitaal fotolijstje met wifi gekocht. Opa en oma kunnen daarop recente foto’s van de familie zien. Het was geen succes. Ik heb daarna nog veel van dat soort dingen voorbij zien komen en niks heeft het gered. Achteraf was dus in eerste instantie al duidelijk dat er geen behoefte aan is.’’

Maarten Goddijn, mede-eigenaar van InCrowdz dat aan live-crowdfunding doet tijdens evenementen.

,,De uitwassen zijn er altijd al. Bij InCrowdz toon je daarom ook alleen maar interesse, de beslissing om te investeren is later. Vaak gaat het zo: er is een site met een verhaal en daarna kun je digitaal storten. Dat staat ver af van de praktijk van een normale investering.

Wat je ook steeds vaker ziet zijn platforms met it-ervaring en dan krijg je booking.com-achtige praktijken met mededelingen die erop neer komen dat je snel moet beslissen omdat iemand anders ermee aan de haal dreigt te gaan.

Er wordt nu ook gewerkt met ratings, waarin het risicoprofiel wordt weergegeven. Het gevolg is dat mensen die met investeren weinig ervaring hebben alleen naar de rating en de rente kijken. Is die goed, dan investeren ze gewoon. Dat is de verkeerde route, want vooral in de startup-sfeer geldt een super- en superhoog risico. Je bent zo je geld kwijt.

Crowdfunden zit in een fase van volwassen worden. De eerste ongelukken kunnen voor een dip zorgen, maar zoiets hoort bij een groeiende markt.

Iemand die zijn spaargeld inzet, is geen investeerder en ook geen particulier vermogende. Want die weten wel hoe het werkt. Het is vaak de gewone mens. Die haalt geen rendement op z’n spaargeld en kijkt rond naar alternatieve mogelijkheden. Ik heb zelf ook wel eens ingelegd en dan krijg je een mailtje: het loopt even niet zoals we hadden verwacht. Ik weet dat het erbij hoort. Maar iemand die ergens 100 euro mee verliest en niet weet hoe het werkt, kan immens teleurgesteld zijn.’’

Simon Douw, directeur branchevereniging Nederland Crowdfunding.

,,Crowdfunding is voor een investerende particulier bedoeld. Je krijgt in principe iets terug: een aandeel, rente, een product. Maar er is altijd een kans dat je verliest. Een ondernemer weet dat.

Over de volle breedte levert crowdfunding we mooie rendementen. Maar de markt is nog jong, het is nog wel een zoektocht naar de meest effectieve manier om mensen bewust te maken van rente en risico’s. De bij ons aangesloten platforms melden sinds een half jaar heel transparant hoeveel geld ze nog hebben uit staan, hoeveel er is terugbetaald enzovoort. Dat is al een belangrijke stap: je ziet op de site wat er met het geld gebeurt.

Het is inmiddels wel de vraag hoe lang het verstandig is om geen wetgeving voor crowdfunding te hebben, we hebben nu steeds te maken met ad hoc-voorschriften van de AFM.

We gebruiken inmiddels op de sites van onze leden ook een toets die je moet afleggen voor je 500 euro investeert. Leg je die met slecht resultaat af, dan krijg je het advies om niet te investeren. En er wordt ook bedenktijd gegeven.’’

Gerrit Jonkeren van Jonkeren & Vos Campers uit Coevorden haalde twee keer 100.000 euro op via crowdfunding.

,,We hadden geld nodig voor de handel in campers. We hadden in 2010 nieuw gebouwd en de bank voelde er daarna niet voor om nog meer te doen. Bij de bank zouden we ongeveer 6 procent betalen, maar 1 procent meer via crowdfunding vind ik niet erg. Met dat geld konden we het aanbod aan campers uitbreiden. Meer campers betekent meer mensen over de vloer en ook meer klanten. Dankzij het crowdfundgeld hebben we onze omzet en marge kunnen opschroeven.

We hebben het geld vrij vlot opgehaald, de tweede keer binnen een dag. Sommigen deden zelfs 10.000 euro. Spaarders moeten heel voorzichtig zijn als ze meedoen, ze moeten beseffen wat de risico’s zijn. En verder zou ik elke ondernemer aanraden om te crowdfunden als de bank niet meer wil.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven