Pier Baarsma nieuwe algemeen directeur NDC Mediagroep: ‘Verhalen blijven de basis ’

Pier Baarsma (50) is de nieuwe algemeen directeur van NDC Mediagroep. Hij ziet er toekomst. ,,De basis van het bedrijf blijft het vertellen van verhalen.’’

Drie jaar geleden kwam Baarsma bij NDC Mediagroep binnen als commercieel directeur. Nadat hij hoge functies bekleed had bij tabaksgigant Philip Morris en frisdrankreus Coca-Cola werd hij naar het Noorden geroepen om het noordelijke mediabedrijf uit een diep dal te helpen klimmen.

‘We zijn weer goed zichtbaar’

Volgens Baarsma is dat, onder leiding van zijn voorganger Dina Boonstra, inmiddels gelukt. ,,Het bedrijf is in rustiger vaarwater terecht gekomen, er is vertrouwen en we zijn weer goed zichtbaar.’’

Boonstra concludeerde vorige maand dat zij niet de persoon is om NDC Mediagroep de volgende fase in te leiden. Toen zij haar vertrek aankondigde, zag Baarsma aankomen dat de aandeelhouders hem er wel eens voor konden vragen. Hij is de architect van de nieuwe strategie, vertelt hij.

Transitie

Die nieuwe koers omvat de ‘transitie van een volledig op print georiënteerde uitgeverij naar een crossmediaal media-marketingbedrijf’. Maar in wezen verandert de corebusiness van NDC Mediagroep niet, aldus Baarsma. Dat blijft ‘het vertellen van verhalen’.

Sterker nog: ,,Wij zijn eigenlijk nooit een krantenbedrijf geweest, we waren altijd al verhalenvertellers.’’ De krant is volgens hem een middel om die verhalen te verspreiden. Het papieren vehikel blijft nog tien tot vijftien jaar heel belangrijk, maar NDC moet de verhalen op alle mogelijke podia uitserveren.

‘Partnerships’

Ook adverteerders willen tegenwoordig hun verhaal vertellen, zegt Baarsma. NDC kan hun de mogelijkheden hiervoor bieden. In dit soort ‘partnerships’ zitten nieuwe verdienmodellen, naast digitale abonnementen voor lezers en inkomsten uit bijvoorbeeld ticketverkoop.

Maar bij elk stuk moet altijd duidelijk zijn van wie het afkomstig is: van een adverteerder, of van een journalist. ,,Want noordelingen moeten ons kunnen vertrouwen.’’

‘Reorganisatie niet aan de orde’

Of er een nieuwe commercieel directeur komt, wordt de komende maanden bekeken. De drie zittende directieleden krijgen een pakketverzwaring en ook worden er taken overgedragen aan de managementlaag onder de directie. Een bezuiniging is het – voorlopig – inkrimpen van de directie zeker niet, zegt Baarsma. Hij ziet de toekomst van het bedrijf positief tegemoet. Een reorganisatie is dan ook niet aan de orde, aldus Baarsma.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.