Stille revolutie in golfkarton

Voelt de doos van je webshop sinds kort dunner en lichter aan? Kan kloppen. In de vrij conservatieve dozenwereld is een stille, duurzame revolutie gaande.

Dertig jaar lang gebeurde er vrijwel niets in onze branche’’, zegt Piet Stilma, directeur van DutchBoxx in Heerenveen. Een doos was een doos. DutchBoxx (28 werknemers, 7 miljoen euro omzet) maakt die van golfkarton. ,,Begin deze eeuw hebben we een efficiencyslag op machinegebied gehad. En natuurlijk waren er ontwikkelingen op het gebied van inkten en lijmen, maar wezenlijk stond het stil. Daarom vind ik het zo ontzettend leuk om te zien dat er nu van alle kanten innovatie is.’’

Duurzame omslag

De grote, duurzame omslag op dit moment komt uit Landau, Duitsland. Daar heeft papierreus Prowell een substituut gevonden voor houtvezels. Die waren altijd, samen met oud papier, nodig om karton te maken. Stilma legt uit: ,,Normaal gesproken gooien kartonproducenten oud papier in een soort centrifuge met water. Het papier wordt daarin vermalen. Dat resulteert in kapotte, korte vezels. Maar je hebt lange vezels nodig om een goede kwaliteit karton te krijgen. Daarom voegen ze houtvezels toe. Van gekapte bomen. Niet duurzaam.’’

Prowell verving de traditionele trommel door een soort wasstraat waarin de oudpapiervezels zo zachtzinnig worden losgeweekt dat ze hun lengte houden. De bomen kunnen blijven staan.

Lichter, sterker golfkarton

Na nog een paar aanvullende ingrepen bleek Prowell in staat lichter, maar sterker golfkarton te maken, op basis van louter oudpapiervezels. ,,Golfkarton voor een doorsnee postpakketje is niet meer 3 mm dik, maar 2,3 mm. Moet je nagaan, dat is 23 procent besparing op materiaal en gewicht.’’ Bij andere diktes loopt de besparing op tot 28 procent.’’

Alleen al een bedrijf als DutchBoxx, met jaarlijks duizend inkomende trailers met golfkarton, spaart dankzij het nieuwe materiaal tweehonderd vrachtwagens uit, zegt Stilma. Aan de uit-kant rekent hij op honderd ladingen minder.

Als de klanten het nieuwe product tenminste omarmen. Stilma zit daar niet over in. ,,Natuurlijk was er aanvankelijk aarzeling in de markt. Als het lichter is, zal het wel minder sterk zijn, denkt men. Dat zit er nu eenmaal diep in.’’ Die aarzeling is er totaal niet bij jonge ondernemers, merkt hij op. ,,De nieuwe generatie is veel meer betrokken bij het milieu.’’ Zij steken de oudere ondernemers aan. ,,Qua duurzaamheid is dit het jaar van de omslag.

Besparing op inkt

Grote bedrijven als Essentra Extrusion in Buitenpost en SWA Holland (fabricage voor Hallmark) in Alphen a/d Rijn zijn compleet overgestapt op het ‘Next Generation’ karton. ,,Vijf jaar geleden keken ze ons vriendelijk aan als we zeiden dat we het FSC-keurmerk hadden. Duim omhoog, heel goed. Kost het? Nu stellen ze het als eis.’’

Wie er oog voor heeft, ziet dat dit verder gaat dan karton. De voorlopers hechten ook aan besparing op inkt. ,,Steeds vaker vragen klanten naar een kale bruine doos met minimale belettering. Het staat nog chique ook.’’

Verfrissende wensen

De directeur heeft lol in de start-ups. Niet gehinderd door kennis over verpakkingen komen ze met verfrissende wensen die hem uitdagen. ,,Bestellen ze duizend doosjes met allerlei bijzondere specificaties, terwijl ons lean & mean machinepark prijstechnisch minimaal 10.000 nodig heeft. Dan wil ik toch met een oplossing komen.’’ Meer dan eens komt hij uit bij het oude vertrouwde handwerk. ,,Charmant toch? Handwerk is natuurlijk ook heel duurzaam. Het heeft iets nobels.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven