Top Dutch Groningen geeft Tesla nog niet op

De Groningse gedeputeerde Patrick Brouns gaat een ultieme poging wagen om autofabrikant Tesla naar Noord-Nederland te halen.

Een noordelijke handelsdelegatie onder leiding van Brouns (CDA) wil Tesla in september bezoeken.

Hoewel topman Elon Musk in juni via Twitter aangaf dat het grensgebied Duitsland/Frankrijk de beste papieren heeft voor een grote Europese vestiging, gooit Brouns nog niet de handdoek in de ring.

,,We hebben Noord-Nederland op de kaart gezet als een prima vestigingsplek'', zegt Brouns. ,,Dat is Tesla niet ontgaan. Als ze niet komen is dat zeker geen grote teleurstelling, maar je moet met het binnenhalen van deze grote bedrijven geduld hebben en nooit opgeven.”

Reusachtige fabriek

Tesla wil in Europa een reusachtige fabriek voor elektrische auto’s en de productie van batterijen bouwen. Eerder al maakte het bedrijf bekend in China een vestiging te willen beginnen waar vanaf 2020 jaarlijks 500.000 elektrische wagens van de band moeten rollen.

Het bezoek aan Silicon Valley is onderdeel van een meerdaagse reis die het gezelschap bestaande uit vertegenwoordigers van de NOM en Groningen Seaports langs diverse multinationals in Washington, San Francisco en Seattle voert.

Amerikaanse multinationals

Het gaat om ‘uiterst serieuze gesprekken’ met bedrijven uit de groene chemie - en logistieke sector, zegt Brouns. Als de Amerikaanse multinationals zich daadwerkelijk in Noord-Nederland vestigen, is er veel werkgelegenheid mee gemoeid en investeringen die in de miljoenen euro’s lopen, schetst Brouns het perspectief.

In het najaar lanceert Top Dutch een nieuwe campagne waarin de logistieke sector centraal staat. ,,We haken dan in op transporteurs en verladers. Recent zijn we al met een groene chemie-campagne begonnen.''

,,We denken dat deze campagnes het Noorden werkgelegenheid kunnen opleveren. Daarnaast profileren we ons als een groene regio en daarin willen we voorop lopen. Niet alleen interessant voor nationale, maar ook internationale bedrijven.”

Een gok

Tesla was de aanleiding voor Noord-Nederlandse bestuurders en het bedrijfsleven om de Top Dutch- campagne te beginnen. ,,Ik heb altijd gezegd dat Tesla binnenhalen voor ons een gok was. Belangrijker is Noord-Nederland te profileren als een interessant vestigingsgebied.''

Volgens Brouns heeft dat nationaal al drie bedrijven voor de Eemshaven opgeleverd met werk voor circa driehonderd mensen. ,,In het najaar maken we nog eens drie bedrijven bekend die zich eveneens in onze regio vestigen. Ook daarmee zijn enkele honderden banen gemoeid.''

,,De Top Dutch-campagne heeft er aan bijgedragen dat ze naar het Noorden zijn gekomen. De contacten met de Amerikaanse bedrijven zijn ook gelegd dankzij dezelfde campagne. We hopen van onze acquisitie in september de vruchten te plukken. Als bestuurder ga je niet voor niets mee op zo’n reis.”

Voor de Top Dutch-campagne is 1,2 miljoen euro opzij gelegd. Daarvan is volgens Brouns tot dusver slechts twee ton gebruikt. Het doel is de gezamenlijke noordelijke campagne nog zeker twee jaar voort te zetten.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.