Wat in Duitsland aan beurzen gebeurt is van andere orde dan hier

Duitsland is veel groter dan Nederland en dat levert een serie schaalvoordelen op. Voor een beurs is er bijvoorbeeld niet alleen meer publiek maar zijn er ook meer bedrijven. Er is echter ook een andere cultuur.

Duitsland is een beursland bij uitstek. Michel Elzinga, organisator van Promotiedagen in Groningen en Assen, kijkt likkebaardend naar wat er aan de andere kant van de grens op beursgebied gebeurt. Tegelijk weet hij: dat is allemaal van een héél andere orde.

,,Een beurs is daar heel functioneel’’, weet hij. ,,Iedere partij weet precies wat zijn bedoeling is met de beurs. Je doet het bijvoorbeeld voor je relaties, of je stuurt op verkoop, maar je kunt ook sturen op toeval. Dat je gokt op die ene partij voor wie je wat kunt betekenen, maar die je nog niet kent. Bij ons zie je vaak dat het om de ontmoeting met in elk geval de vaste klanten gaat en voor de rest is het veel toeval. Daar hoeft overigens in principe niks mis mee te zijn.’’

Promotiedagen is regionaal, Duitse vakbeurzen internationaal

Een belangrijke kanttekening: Elzinga organiseert een regionale beurs; in Hannover, Düsseldorf en Berlijn om maar wat te noemen (Leipzig, München, Nürnberg, Dresden of Essen had ook gekund) zijn het stuk voor stuk grote internationale beurzen en uitermate professioneel. Dat soort beurzen heeft Nederland niet eens. Maar wat vooral in het oog springt is het verschil in cultuur en klimaat tussen Nederland en Duitsland: elke plaats van gemiddelde omvang heeft in Duitsland een eigen ‘Messe’, een eigen beurshal die ook nog eens op de bewegwijzering prominent is terug te vinden.

Johannes Wolters van Lode Holding uit Groningen, specialist in lifescience en ergonomische apparatuur, staat ook op de grote beurzen zoals de Medica in Düsseldorf. ,,Daar staan 4800 fabrikanten, het is zo internationaal als maar kan en het is absoluut geen Duits feestje’’, weet hij. Daar praat Lode met eigen distributeurs van over de hele wereld. Wolters: ,,We kunnen laten zien wat we hebben en kunnen bijpraten.’’

‘Plannen van tevoren alle afspraken in’

Dat is belangrijk voor Lode. ,,We zien de beurs als een ontmoetingsplek, we hoeven niet meer zelf te reizen naar al die distributeurs’’, legt Wolters uit. ,,We staan er met acht mensen en plannen van tevoren alle afspraken in.’’

Het werkt goed voor Lode. En ook Wolters stelt vast dat de beurs in Duitsland een veel groter fenomeen is dan in Nederland. ,,Dat heeft er ook mee te maken dat het groot effect heeft op de lokale economie’’, weet hij. ,,Tijdens de Medica kunnen we niet eens in een hotel in Düsseldorf terecht, zo vol zit alles. Wij wijken meestal uit naar Essen.’’

Duitsland heeft meer hotelaccommodaties

Duitsland heeft het voordeel van de centrale ligging in Europa en dat het productiegericht is, meent Wolters. Twee andere zaken vallen er ook samen: het land is te groot om in één dag op en neer te reizen en dus zijn hotels nodig; en voor de beurzen zijn ook hotels nodig, want per beurs komen honderdduizenden bezoekers en duizenden standhouders. Wolters: ,,Het beursklimaat wordt gefaciliteerd door het grote aantal hotelaccommodaties. In Nederland heb je best grote beurscomplexen, maar zijn de overnachtingsmogelijkheden dan weer gering. Zoiets gebeurt je in Duitsland niet.’’

Hans Praat, projectmanager bij de NOM, is jaarlijks standhouder op de Hannover Messe voor smart industry (moderne maakindustrie). Hij heeft geconstateerd dat de beurs door grote partijen op een heel andere manier wordt gebruikt. ,,Er is een partij die met duizend man een halve hal vult’’, vertelt hij, ,,en daar is men vooral intern gericht in plaats van op de bezoekers. De interne arbeidsmarkt wordt daar geregeld. Dat concern heeft, zeg maar, 500 vestigingen. Die mensen zien elkaar haast nooit en in Hannover zie je ineens de juiste mensen die je aan een nieuwe baan kunnen helpen.’’

Op een beurs moet je je aanpassen aan de economische tijd

Even terug naar Michel Elzinga die komende dinsdag en woensdag de Promotiedagen (nieuwe naam voor de Bedrijvencontactdagen) in Assen houdt. Zijn beurs is regionaal georiënteerd en heeft daardoor een compleet ander karakter. ,,In Duitsland zijn het vakbeurzen voor grotere bedrijven’’, zegt Elzinga. Bedrijven kunnen daar een nieuwe machine tonen en hoeven zo niet talloze reizen naar bijvoorbeeld China, Brazilië en IJsland te maken. Elzinga: ,,Het is efficiënt en vanwege het eenmalige karakter kun je het zelfs grootschalig aanpakken.’’

Het gaat weer goed met de economie, er wordt weer verkocht en geïnvesteerd. Gouden tijden dus voor beurzen. Maar juist kleinere bedrijven (mkb’ers) zouden daardoor minder tijd hebben om op een beurs te staan. Elzinga: ,,Je kunt je op een beurs aanpassen aan de economische tijden. Gaat het slecht met de economie dan richt je je bijvoorbeeld op verkoop. Gaat het goed, dan moet je je richten op je relaties. Je kunt ze in korte tijd allemaal ontmoeten. Dat scheelt toch tijd in een periode dat je het druk hebt.’’

Pleinen op Promotiedagen

Dinsdag 15 en woensdag 16 mei worden de Promotiedagen Drenthe gehouden in de TT Hall in Assen. Floortje Dessing opent de beurs, waar 300 standhouders zijn te vinden.

Er zijn daar vier nieuwe pleinen gecreëerd rond een nieuw podium, de Drenthe Dome. Er wordt daar een doorlopend programma getoond over export, duurzaamheid, innovatie en carrière.

In de Promotiedagen Arena draven sprekers op die uiteenlopende thema’s behandelen, waaronder privacy en persoonlijke ontwikkeling. Er is ook speciale aandacht voor zzp’ers en retail, voor het WK wielrennen in 2020 en er wordt verteld over Tony’s Chocolonely.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.