Waterstof kan in gaspijpleiding

Gasleidingen zijn in beginsel geschikt om waterstof te transporteren. Dat stelt DNV GL in een rapport dat het certificatie- en adviesbedrijf heeft gemaakt in opdracht van het ministerie van Economische Zaken.

De uitkomst van het onderzoek betekent een opsteker voor de Noordelijke Innovation Board (NIB) die in in het Noorden een waterstof-economie wil ontwikkelen. Met in de Eemshaven aangevoerde stroom (uit Denemarken, Noorwegen, van windmolens op zee en de plaatselijke energiecentrales) zou deze schone brandstof en grondstof op grote schaal in de Eemsdelta geproduceerd kunnen worden. Daarvoor bestaan veel afnemers in het Chemiecluster in Delfzijl, maar ook in Nederland (Rotterdam/Zeeland) en mogelijk Duitsland (Ruhrgebied).

Idee

Het idee van professor Ad van Wijk, die voor de NIB het plan trekt, was al dat de groene waterstof via het hoofdtransportnet voor gas van Gasunie zou kunnen worden getransporteerd. Volgens de hoogleraar is het transport van in waterstof omgezette stroom via een gaspijpleiding veel goedkoper dan de inzet van elektriciteitskabels.

‘Goede mogelijkheden’

DNV GL concludeert dat daar ‘goede mogelijkheden’ voor zijn. Met de afname van de productie en het verbruik van aardgas kan mogelijk een deel van het Gasunie-transportnet worden vrijgemaakt voor waterstof. Dat moet dan wel op een aantal punten worden aangepast. Zo zouden de bestaande compressoren (die de druk op het transportsysteem houden) moeten worden vervangen of worden aangepast. Ook moeten de leidingen waarschijnlijk worden geïsoleerd.

Minder riskant

Volgens DNV GL kan de regelgeving in de huidige situatie problemen opleveren. De eisen die worden gesteld aan het transport van waterstof zijn veel strenger dan die voor aardgas. Nadere studie toont volgens de onderzoekers evenwel mogelijk aan dat het vervoer van waterstof minder riskant is dan van aardgas. Dat zou pleiten voor minder strenge regels.

Kunstmest

Nederland produceert momenteel zo’n tien miljard kubieke meter ‘grijze’ waterstof, die wordt gemaakt uit aardgas. Daarvan wordt ongeveer de helft gebruik voor de raffinage van olie en zo’n 32 procent voorde productie van ammoniak. Ondanks de aftocht van fossiele brandstoffen wordt voor ‘groene’ waterstof een grote rol voorzien in een duurzame economie. Het is nodig voor de productie van kunstmest, waaraan de behoefte flink zal groeien. Waterstof zal ook steeds belangrijker worden als brandstof, onder meer voor transport en energiecentrales.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven