Windmolen goedkoper met bouwpakket voor mast van nieuw bedrijf in Eemshaven

Er staan al twee exemplaren in de Eemshaven: meer dan 100 meter hoge windmolens met stalen masten die als bouwpakket zijn aangevoerd.

Verloopt alles volgens plan, dan begint het nieuwe bedrijf Steel Tower Europe Group (STEG) najaar 2018 in een fabriek in de Eemshaven met de productie van deze Modular Steel Towers (MST). Dit type mast wordt aangevoerd in modules en op locatie opgebouwd. Het product zal de energie van windmolens op land een stuk goedkoper maken, verzekeren STEG-oprichters Herman Roose en Diederik Binnema.

Turbine

De twee windmolens in de Eemshaven zijn van de Barneveldse fabrikant Lagerwey, die het concept voor de mast ontwikkelde. STEG gaat de masten in licentie bouwen, niet alleen voor Lagerwey. Roose: ,,Het maakt niet uit welke turbine je op die mast zet. Die kan van elke fabrikant zijn.” Het bedrijf richt zich om te beginnen op Noordwest-Europa.

De twee ondernemers noemen een reeks oorzaken waardoor de MST-mast een kostprijs heeft die 15 procent lager is dan die van een gangbare mast. De besparing zit voor een belangrijk deel in het gebruik van minder staal (waar ook traditionele masten tot 100 meter meestal van zijn gemaakt) en de lagere logistieke kosten.

Vrachtwagens

Roose: ,,De onderdelen kunnen worden aangevoerd door 20 normale vrachtwagens. Masten hoger dan 100 meter zijn normaal gesproken van beton. Daarvoor zijn wel 200 vrachtritten nodig, waarvoor vaak ook een tijdelijk weg naar de locatie moet worden aangelegd.”

Een andere kostenbesparing: de mast kan worden opgebouwd met een andere Lagerwey-vondst, de ‘klimmende kraan’. Die zit vast aan de mast en trekt zich als het ware aan beugels op de modules omhoog. Zo kan hij de onderdelen op elkaar stapelen. Dat bespaart de peperdure aanvoer met zo’n 100 vrachtritten en inzet van een grote hijskraan bij de plaatsing van de mast.

Duurzaam

De MST-mast is volgens de twee ondernemers een duurzaam product; van productie tot en met de recycling aan het einde van de levensduur veroorzaakt hij 150 ton CO2-uitstoot. Binnema: ,,Dat is bij een betonnen mast tien keer zo veel.”

De onderdelen worden gemaakt uit twee centimeter dikke staalplaten met een gewicht van bijna zes ton en afmetingen van 12 bij 3 meter. Dat gebeurt via een sterk gerobotiseerd proces waarvoor slechts vijf operators in de fabriek aanwezig hoeven te zijn. De totale doorlooptijd: drieënhalve dag. Bij traditionele bedrijven is dat volgens Binnema en Roose wel vijf tot zes weken.

Snelheid

Die snelheid komt mede doordat de coating van de masten in de fabriek plaats vindt én via een nieuw procedé. Binnema: ,,We hebben een heel nieuwe receptuur ontwikkeld. Daardoor kan de conservering met inzet van infrarood heel snel, in 4 uur, worden afgerond. En dat met geheel milieuvriendelijke coatings zonder oplosmiddelen.”

Het dak van de fabriek wordt bedekt met zonnepanelen. Het bedrijf produceert daardoor een groot deel van de benodigde energie zelf.

Order

De compagnons hopen dat de productie in het najaar van 2018 kan beginnen. Het bedrijf is klaar voor de start, zeggen ze. Binnema: ,,Zodra de eerste order binnen is, kunnen we gaan bouwen. Waarschijnlijk tekenen we voor kerstmis het eerste contract, anders wordt het januari.”

Roose verwacht dat het bedrijf begint met zeventien werknemers, een aantal dat kan oplopen tot bijna 90. Binnema: ,,Uitgaande van een mast met de gemiddelde hoogte van 130 meter, kunnen we er maximaal 120 per jaar produceren.”

Ambities

Maar de ambities van de ondernemers reiken verder. Ze willen het concept van de mast ook gaan toepassen voor windmolens op zee en een installatiebedrijf opzetten. Binnema: ,,Dan hoeft de projectontwikkelaar bij wijze van spreken alleen maar een piketpaaltje te slaan op de plek waar hij een molen wil hebben en dan zorgen wij dat die er komt.”

Aandelen

Herman Roose en Diederik Binnema hebben ieder een derde van de aandelen in STEG. De derde aandeelhouder is FB Oranjewoud, de stichting die door deelnemingen in bedrijven de noordelijke economie probeert te versterken. De provincie Groningen heeft voor de fabriek een subsidie gegeven van 3 miljoen euro uit het fonds Regionale Investeringssteun Groningen . Binnema is sinds vorig jaar directeur/eigenaar van het straal- en conserveringsbedrijf SteelCare in Hoogezand. Herman Roose was 28 jaar als accountant en partner verbonden aan Deloitte. De laatste jaren was hij actief bij industriële bedrijven en in de logistiek. Hij wordt ceo van STEG.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven