Musk gaat naar Mars en wil zelfs het brein opvoeren

In het tweede deel van ons Elon Musk-drieluik duiken we in een paar van zijn meest ambitieuze plannen. Want Musk wil niet alleen een duurzame wereld; hij wil een kolonie op Mars en hersenen die upgrades kunnen krijgen.

De ‘marsroute’ van Elon Musk via SpaceX

Over tien jaar lopen de eerste honderd mensen rond op Mars. Dat is de stellige overtuiging van Elon Musk. Zijn ruimtevaartschip Heart of Gold zal tegen die tijd steeds honderd tot tweehonderd mensen naar de planeet brengen in een ongeveer drie maanden durende reis.

Het is weer een van die ideeën van Musk die aanvankelijk nog onrealistisch lijken, maar gaandeweg steeds meer medestanders krijgen en aan geloofwaardigheid winnen. Sterker nog, Jeff Bezos (Amazon) en Richard Branson (Virgin) werken inmiddels ook aan ruimtevaartschepen.

Steenrijke spacecowboys

De Space Cowboys worden ze al genoemd. Bezos heeft zelfs al een miljard dollar vrijgemaakt voor het project. Het verschil tussen Musk en aan de andere kant Bezos en Branson is dat de laatste twee vooral spreken over duurbetaalde ruimtereizen voor de nieuwe rijken. Maar voor Musk is het meer.

De Tesla-voorman begon in 2002 met SpaceX (Space Exploration Technologies Corp.). Een particulier bedrijf dat zich vanuit Hawthorne (Califonië) bezighoudt met ruimtetransport.

SpaceX mengde zich toen in een tak van industrie waarin alleen maar naties als VS, China en Rusland actief waren. Musk was de eerste die het zonder belastinggeld deed (al versmaadt hij de subsidies niet).

Gewaagd project dat met horten en stoen op gang kwam

De serie-ondernemer heeft een heel andere aanpak dan bijvoorbeeld de Amerikaanse en Russische ruimtevaartprojecten. Neem bijvoorbeeld de herbruikbare raketten waarmee hij werkt. SpaceX maakt alles inmiddels zelf, nadat de Russen een paar jaar geleden geen zaken met hem wilden doen.

De ‘marsroute’ van Musk verloopt bepaald niet zonder kleerscheuren. Een paar raketten begaven het al en rond 2008 dreigde (net als bij Tesla in 2013) een faillissement. Maar het tij keerde en in 2010 werd SpaceX het eerste particuliere bedrijf dat me succes een ruimtevaartuig kon lanceren.

En in 2012 werd de eerste Dragon-capsule van SpaceX aan het ruimtevaartstation ISS gekoppeld. Door onze eigen ruimtevaarder André Kuipers nog wel.

Rondje rond de maan als touristische attractie

SpaceX werkt hard aan een vlucht naar Mars, maar tussendoor wil Musk nog wel toeristen de ruimte insturen. Ze gaan een ronde rond de maan maken. Het zijn projecten waarmee Musk zijn geld moet verdienen. om daarmee die ene zeer kostbare tocht naar Mars te financieren.

Daar kunnen we volgens hem een betere wereld bouwen. Zijn idee heeft inmiddels al veel losgemaakt. Er is zelfs al een ontwerpwedstrijd voor de eerste stad op Mars: MarsDesignCity.

Natuurlijk bouw je niet zomaar een nieuwe wereld op een andere planeet. Zo is er weinig zuurstof, maar wel water en volop kooldioxide. Dat zijn stoffen waaruit zuurstof te oogsten valt. Met de zeer koude temperatuur is waarschijnlijk ook nog wel om te gaan, maar het grootste probleem is de luchtdruk.

De luchtdruk is er namelijk zo laag dat steden onder koepels moeten worden gebouwd. Die steden kunnen via ondergrondse tunnels met elkaar worden verbonden. De mensen die er (als het aan Musk ligt) gaan wonen, zullen vreemde ervaringen opdoen. Vaarwel blauwe lucht en groene ondergrond; op Mars is de lucht geel en de planeet rood.

Musk geeft versnelling aan zonne-energie

Om even Musks ambities op het gebied van zonne-energie aan te geven: Solar City krijgt een eigen megafactory in de Amerikaanse stad Buffalo, waar straks per dag 10.000 van de meest efficiënte zonnepanelen worden geproduceerd. Die hoeveelheid is goed voor 1 gigawatt per jaar.

Solar City is zo’n typisch, hyperambitieus project van Elon Musk. Hij begon het bedrijf in 2006 samen met twee familieleden en heeft inmiddels 13.000 medewerkers verworven. Het hoofdkantoor staat in San Mateo (Californië).

Twijfels over flinke investering van New York

Om de grote zonnepanelenfabriek bij Buffalo is veel te doen geweest. De staat New York heeft er 500 miljoen dollar aan subsidie ingestopt. De fabriek kost ongeveer 1 miljard dollar.

Er ontstonden twijfels of de subsidies wel op de juiste manier waren gebruikt en daarom werd een grootscheeps onderzoek gestart. Het heeft geleid tot een aanklacht tegen een paar ontwikkelaars. Maar de fabriek komt er.

Impuls voor zonne-energie

Zonne-energie is belangrijk voor Musk blijkt wel: vorig jaar heeft Tesla Solar City overgenomen, twee bebrijven die zich bezighouden met energie. Bestuursvoorzitter Elon Musk had in zowel Tesla als Solar City iets meer dan twintig procent van de aandelen.

De activiteiten op energiegebied van zowel Tesla als Solar City beginnen inmiddels door elkaar te lopen. Enerzijds zijn er de zonnepanelen van Solar City, anderzijds zijn er de energieopslagdozen voor thuis (Powerwall) en de accu’s voor de auto’s (Powerpack).

De opstelsom van al die activiteiten maakt dat hernieuwbare energie een geweldige impuls krijgt. De zonnepanelen worden goedkoper en goedkoper en produceren steeds meer energie.

Volgens oprichter Peter Rive zijn we dicht bij een toekomst waarin zonne-energie en -opslag goedkoper is dan fossiele brandstof. Solar City heeft inmiddels een efficiëntie van 22 procent bereikt met haar zonnepanelen.

Die efficiëntie gaat nog verder omhoog, zo is de verwachting. En dat maakt dat er in toekomst steeds minder panelen nodig zijn.

Amerikaanse Staten waar Solar City op het moment actief is

Nederlands geld in Amerikaanse zonne-energie

Pensioenfonds PGGM heeft trouwens ook geïnvesteerd in Solar City. Het fonds wordt door een investering van enkele honderden miljoenen mede-eigenaar van zonnepanelen die staan opgesteld bij een kleine 40.000 huishoudens in 21 Amerikaanse staten.

Het heeft daarmee geen aandelen in Solar City, maar deelt mee in de opbrengsten van de panelen. Overigens is de Amerikaanse president Trump geen voorstander van zonne-energie. Hij wil stoppen met subsidies.

Elon Musk wil zelfs het brein opvoeren

Dat Musk veelzijdig is, mag inmiddels wel duidelijk zijn. En alsof Tesla, SpaceX en Solar City nog niet divers genoeg is, is hij ook nog eens betrokken bij tal van andere uiteenlopende projecten.

De bekendste voorbeelden: Hyperloop, The Boring Company en Neuralink.

Groningen-Bremen in anderhalf uur

Hyperloop is niet helemaal een Musk-idee, maar hij heeft het door zijn betrokkenheid wel veel verder gebracht. Hyperloop is een capsule die mensen en goederen met een snelheid van 1200 kilometer per uur door een vacuümbuis transporteert.

De reistijd van Groningen naar Bremen zou tot iets van negen minuten kunnen worden teruggebracht.

Voor Nederland zou de Hyperloop een oplossing kunnen zijn voor de drukte in de Randstad: wonen in het dichtbevolkte gebied is dan geen vereiste meer om er te werken.

Het Nederlandse Hardt – min of meer het Delftse studententeam dat begin dit jaar de hyperloop-wedstrijd van Musk won – is bezig met deze vorm van transport.

Tunnels om het verkeer te omzeilen

In het licht van de Hyperloop is de oprichting van The Boring Company niet vreemd. Tot dusver werd steeds aangenomen dat de Hyperloop zich bovengronds zou voortbewegen, maar inmiddels zijn tunnels ook een optie.

En daarvoor heb je dus een bedrijf nodig dat expertise heeft met tunnelboren, zoals The Boring Company. Nog een bijkomstigheid: als Musk het klaarspeelt om met SpaceX mensen naar Mars te sturen, dan zijn daar ook tunnels nodig om de steden (onder koepels) met elkaar te verbinden.

Het brein in de hoogste versnelling

Musk kan niet stillzitten. Dat blijkt wel uit het feit dat hij een paar maanden geleden is gestart met een bedrijf voor hersencommunicatie: Neuralink. Volgens Musk is het mogelijk dat computers en hersenen informatie uitwisselen. En hij werkt aan hersenimplantaten die het brein verbeteren. Neuralink legt zich toe op de technologie van het neurale weefsel.

Zo ziet Musk het voor zich: via in de hersenen geïmplanteerde elektrodes kan je straks informatie van en naar een computer down- en uploaden. Zo zou je de capacisteit van het menselijk brein flink kunnen uitbreiden.

Het moet er ook voor zorgen dat de mens een onderwerping door robots en machines kan voorkomen. Musk heeft als eens gehint dat de mens moet fuseren met machines. Wonen op Mars is er niets bij.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven