Opinie: Hoogste tijd voor een station Drachten

Noordelijke bestuurders pleiten voor een verbetering van de bestaande Hanzelijn. Maar alleen een nieuwe spoorlijn van Groningen naar Heerenveen zorgt voor een echt snelle verbinding met de Randstad.

Toen de Staten van Friesland in juli 2012 het plan voor een spoorlijn van Groningen via Drachten naar Heerenveen en Lelystad en masse naar de prullenbak verwezen, bleef alleen de ChristenUnie over als fervent voorstander van deze verbinding. Maar inmiddels klinken weer positieve geluiden, onder anderen van de VVD. Gelukkig, want beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

Lacune

Een spoorverbinding vanuit Noord-Nederland via de polder naar de Randstad is een lacune in het spoorwegstelsel van Nederland. Hoogste tijd om daar verandering in aan te brengen. Dat een reis vanuit Leeuwarden en Groningen naar Amsterdam per trein in het gunstigste geval nog altijd ruim twee uur duurt, is niet meer van deze tijd.

Weeffout

Verbinding van het Noorden met de Randstad langs de flanken en niet van noord naar zuid is een weeffout in het landelijk spoorwegennet. Ook een investering waardoor de trein hoge snelheden kan behalen (200 kilometer per uur) lost dat maar ten dele op. De afstand via Zwolle naar Amsterdam is qua kilometers domweg te lang. Het verbaast ons dan ook in hoge mate dat een aantal wethouders en gedeputeerden hierop wil inzetten.

Snelheidsverhoging op de bestaande spoorlijn kan hooguit dienen als terugvaloptie. Maar als het gaat om het verkleinen van de afstand tussen het Noorden en de Randstad, dan is een nieuwe spoorlijn via Drachten, Heerenveen en de polder de enige duurzame oplossing.

Stilstand

Het pleidooi van de VVD om flink te investeren in het spoor kan op enthousiaste bijval rekenen van de ChristenUnie. Wel jammer dat er jarenlange stilstand is geweest. Jammer ook dat kennelijk eerst de urgentie letterlijk zichtbaar moet zijn doordat wegen in het Noorden langzaam dichtslibben door toenemend verkeer. Iets wat in 2012 al werd voorspeld. Wat toen nog werd weggewuifd, is vijf jaar later realiteit.

De spoorverbinding via Drachten prominent op de agenda. Die wens liet de ChristenUnie steeds horen en dat verandert niet. We zullen dat ook zeker opnieuw onder de aandacht brengen van onze Tweede Kamerfractie. Naar wij hopen samen met andere partijen.

De tijd is rijp

Wij hopen op brede, politieke steun. Want alleen door eendrachtig samen te werken kan het Noorden de spoorlijn via Drachten onder de landelijke aandacht brengen. De tijd is er rijp voor. Er zit een kabinet met oog voor regionale ontwikkeling. Hoogste tijd voor station Drachten!

Ynze de Boer, Statenlid ChristenUnie in Friesland

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven