Tesla: een innovatief miljardenbedrijf dat nog nooit een cent heeft verdiend

Als Tesla er niet was geweest, hadden we waarschijnlijk nog steeds geen elektrische auto’s gehad. De aloude autoconcerns dromen en denken nu eenmaal in voertuigen zoals we die al heel lang kennen. Auto’s op gas of benzine dus. Tesla heeft de autowereld op de kop gezet.

Tesla is eigenlijk onderdeel van de energietransitie. Het doel van het autobedrijf: de overgang naar duurzame energie versnellen. De elektrische auto’s zijn voor Musk geen doel op zich, maar een instrument. Langzamaan beklijft het idee dat we niet langer aangewezen zijn op de gangbare fossiele brandstoffen. Dit is zowel merkbaar in vervoer als in en om huis.

Tesla Energy, de Powerwall en de Gigafactory

Als we het over Tesla hebben, denken we meteen aan de steeds populairder wordende auto. Maar misschien Tesla Energy is nog wel belangrijker. Deze tak timmert aan de weg met ondermeer de Powerwall en de Gigafactory. 

De Powerwall slaat wint wind- of zonne-energie rondom het huis en slaat het op en kan autonoom energie produceren.

En de Gigafactory is een immense productie van lithium-ion accu’s. Musk heeft aangegeven zo’n fabriek in Europa te willen plaatsen. Noord-Nederland probeert via lobbyclub Top Dutch een wit voetje te halen bij de ondernemer.

Er staat inmiddels een Gigafactory in de Amerikaanse staat Nevada en daar zullen in 2020 ongeveer 6500 mensen moeten werken. Het aantal geproduceerde accu’s moet tegen die tijd 500.000 Tesla’s kunnen voortstuwen.

Veel innovatie, veel vertraging

Tesla Energy is ook bezig met de ontwikkeling van Solar Roof: dakpannen die als zonnepaneel fungeren. Er wordt al hard gewerkt aan de productie van vier soorten pannen. Sommige versies belooft Tesla al in 2018, maar het bedrijf staat niet bekend om het halen van deadlines. 

Vertraging is niet eens ongebruikelijk bij introductie van mega-innovaties, maar bij Tesla valt het op omdat er zó veel innovaties en dus ook zó veel vertragingen zijn.

Tesla is niettemin immens populair, want uiteindelijk maakt het beloftes wel waar. Er is zelfs een voorinschrijving voor auto’s en tienduizenden klanten maken er geld voor over, zonder dat ze de auto hebben gezien. Laat staan dat ze er in hebben gereden. Dat moet Audi of BMW eens proberen.

Testversie 

Een auto van Tesla kopen is niet te vergelijken met de aankoop van een traditioneel voertuig. Wie de Model S vanaf 2012 kocht, kreeg min of meer een beta-versie, oftewel een testversie. 

Bijna elk weekend zijn er updates van de software en wordt de auto stukje bij beetje beter. Zo kregen Tesla’s nog niet zo lang geleden een update waardoor auto’s zelfstandig de garage kunnen verlaten.

Wie een Tesla koopt kan ook gratis gebruik maken van de eigen laadstations. Er waren in het najaar van 2016 ongeveer 700 va die stations over de hele wereld.

De omzet stijgt, de resultaten blijven negatief

Tesla heeft alle kenmerken van een snelgroeiend bedrijf. De omzet stijgt razendsnel, maar de resultaten zijn al jaren zwaar negatief.

Dat is niet ongebruikelijk bij snelgroeiers: de aanloopkosten zijn ontzettend hoog en de kosten voor onderzoek en ontwikkeling immens. Al die kosten worden niet doorberekend in de prijs van de voertuigen, want dan worden de Tesla-producten onbetaalbaar. En dus maakt het bedrijf verlies.

In 2012 verkocht Tesla (nog maar) 2636 auto’s. Vorig jaar waren dat er 76.230. De omzet steeg in die tijd van 413 miljoen naar 7 miljard dollar, terwijl het verlies 396 miljoen naar 675 miljoen dollar toenam.

Concurrentie uit eigen hoek

Het bewijs dat Tesla het goed doet en toekomst heeft, blijkt uit het feit dat het inmiddels een concurrent heeft die Tesla in alles wil overtroeven: Faraday Future. Het krijgt daarbij de hulp van Chinees geld en voormalige managers van Tesla. 

Lang niet al het personeel blijft Musk en Tesla trouw, omdat Musk het uiterste vergt van zijn mensen en zich daarbij lang niet altijd van zijn redelijke zijde toont.

En het gebeurt vaker dat Tesla-personeel Musk de rug toekeert. Zo zijn een paar oud-managers in Zweden begonnen met de bouw van de accufabriek Northvolt, een concurrent van de Gigafactory.

De zelfrijdende auto van een streaming-magnaat

De investeerder in concurrent Faraday Future is Jia Yueting, een ondernemer die zijn geld verdiende met de Chinese variant van Netflix. Hij ziet een grote toekomst in een elektrische en zelfsturende auto. Een auto waarin je je urenlang kunt vermaken met de films en games uit zijn imperium: een rijdende lounge voor streaming entertainment.

Het verschil tussen Tesla en de kopiërende concurrentie is dat Faraday Future en Northvolt niet beschikken over de onstuimige creativiteit van Elon Musk. Een aantal ex-medewerkers zal dat plezierig vinden, maar of hun fabrieken net zo snel gaan als Tesla-onder-Musk moet nog blijken.

Tesla mag dan niet de miljoenen auto’s produceren van Ford en GM, Tesla is wel het meest waardevolle autobedrijf van de VS. En gek genoeg komt Tesla ook niet eens uit Amerika’s autohoofdstad Detroit. 

Feit blijft: hoe waardevol ook, Tesla heeft zelfs nog nooit een cent verdiend. En toch had Tesla recent een waarde van 59 miljard dollar, tegenover 52 miljard voor General Motors en 44 miljard voor Ford.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven