‘Aanvaringen met bruggen groot raadsel’

Het lijkt steeds vaker te gebeuren dat weggebruikers de dupe worden van aanvaringen met bruggen. Waarom schippers uit koers raken is gissen.

Alleen al in de stad Groningen was het de laatste tijd op drie plekken op de vaarroute Lemmer-Delfzijl raak. De Borgbrug was langdurig gestremd na een aanvaring in november 2014. Vrachtverkeer moet sinds juli 2016 omrijden na een aanvaring met de Oostersluisbrug en vrijdag ging het mis bij de Gerrit Krolbrug.

Vijf keer eerder

Even buiten de stad ging het met de brug bij Dorkwerd tussen september 2012 en juli 2016 vijf keer mis, en moest zwaar wegverkeer langdurig omrijden.

Elders op de route waren de afgelopen jaren veel aanvaringen en verkeersstremmingen, ook in Friesland En door een aanvaring met de brug over de Eems bij Weener ligt het treinverkeer naar Duitsland jarenlang plat.

Klaas Kattouw, die de brancheorganisatie voor de beroepsvaart Koninklijke BLN-Schuttevaer in Noord-Nederland vertegenwoordigt, heeft geen idee wat de oorzaak is.

Hoe kan het?

,,De oude brug bij Dorkwerd was zo ontworpen dat die wegviel tegen het landschap. Dan zien schippers hem ook niet. Tijdens de kolentransporten naar de Eemshaven gebeurden er in één jaar meer ongelukken omdat veel schippers er onbekend waren. Maar van de meeste aanvaringen snap ik niks. Technische haperingen komen nauwelijks meer voor en je kunt op de radar zien waar je vaart. De aanvaring van de sluis bij Grave in de Maas was ook zoiets. Hoe kán het? Maar het gebeurt. Net als vrachtauto’s die kantelen.’’

Volgens Kattouw overlegt BLN-Schuttevaer geregeld met de achterban. ,,Een ongeluk kan altijd gebeuren, maar we proberen schippers ervan te doordringen dat ze altijd zorgvuldig moeten zijn. Ondertussen blijven we proberen of we een lijn kunnen ontdekken.’’

Opleiding

Aan de opleidingen ligt het volgens hem niet. ,,Die zijn goed en verplicht. Ook voor de Tsjechische bemanning van de Duitse tanker die tegen de Gerrit Krolbrug aanvoer.’’ De politie onderzoekt de oorzaak.

Volgens Rijkswaterstaat zijn het drijfvermogen van de bijzondere draaibrug – het wegdek draait op een ponton opzij – en een rails van het contragewicht beschadigd. Het is nu de vraag hoe de brug gerepareerd kan worden en of dat nog uit kan. De brug kampt al jaren met achterstallig onderhoud en zou voor 2023 worden vervangen. Het Rijk stelde dat vorig jaar twee jaar uit, tot verdriet van stad en provincie. Ze proberen de vervanging te versnellen. Autoverkeer moet nog even omrijden. Fietsers, voetgangers en schepen ondervinden geen hinder.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven