‘Extra sneltrein maakt kanaal onbevaarbaar’

De extra sneltrein tussen Groningen en Leeuwarden, die vanaf 2021 gaat rijden, dreigt het Noord-Willemskanaal in Groningen onbevaarbaar te maken, waarschuwen het Watersportverbond en de brancheorganisatie voor de beroepsvaart: BLN-Schuttevaert.

Nu mogen de bruggen twee keer per uur maximaal 8 minuten omhoog staan. Bij een kwartiersdienst van de trein naar Leeuwarden is daar volgens Prorail geen ruimte meer voor. Er rijden dan in de spits totaal 18 treinen per uur over de brug, ook naar Delfzijl en Roodeschool.

Schippers vrezen dat de scheepvaart vrijwel onmogelijk wordt als de doorvaarttijd wordt beperkt tot 2 minuten, zoals Prorail per e-mail aankondigde. Mede vanwege de lage maximum snelheid (omdat er een knik in het kanaal zit) lukt het volgens hen niet binnen de tijd de spoorbrug met de twee nevenbruggen die tegelijk omhoog gaan (in een fietspad en een busbaan) te passeren.

Het Watersportverbond vindt dat de gevolgen door extra treinverkeer voor de spoorbruggen (ook over het Hoendiep) onvoldoende zijn onderzocht. Overwegen voor wegverkeer zijn wel uitgebreid tegen het licht gehouden. Volgens het verbond wil dat de spoorbrug alsnog wordt opgenomen in het ontwerp Tracébesluit voor de uitbreiding van de spoorlijn.

Het rijk steekt 171 miljoen euro in de verbetering van het spoor om de extra sneltrein mogelijk te maken. Daarvoor wordt het spoor tussen Hoogkerk en Zuidhorn verdubbeld. Er rijden nu twee stoptreinen en één sneltrein per uur. Dat worden straks, overdag, twee stoptreinen en twee sneltreinen.

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven