‘Slettenlijst zegt niets over omgangsvormen’

Zijn de slettenbokaal bij Aegir en de bangalijst bij Vindicat uitwassen? Of zijn de omgangsvormen tussen mannelijke en vrouwelijke studenten grondig verstoord?

Op het Broerplein voor het Academiegebouw in Groningen krioelt het ’s middags van de studenten. Sommigen zitten op de brede trap, anderen staan in groepjes bij elkaar. Vorig weekend kwamen Groningse studenten weer eens landelijk in het nieuws: in het clubblad van roeivereniging Aegir was een verkiezing van de ‘Slet van de Zomer bokaal’ opgenomen. Er stond een overzicht in van de seksuele escapades van haar leden, allen aangeduid met initialen.

Verontwaardiging

De ‘slet-rel’ riep alom verontwaardiging op. Studentenvereniging Vindicat, waaraan Aegir is gelieerd, raakte vorig jaar nog in opspraak wegens het circuleren van een ‘bangalijst’ (banga is straattaal voor slet). Daarop stonden 23 Groningse studentes vermeld met naam, telefoonnummer en of ze goed zijn in bed.

Het roept de vraag op hoe het staat met de omgang tussen de seksen onder studenten. Zijn het uitwassen? Of zijn de omgangsvormen tussen deze jonge mannen en vrouwen ernstig verstoord?

Een 20-jarige rechtenstudent, lid van studentenroeivereniging Gyas, die niet met zijn naam in de krant wil, zegt dat zo’n lijst met ‘sletten’ circuleert op elke studentenvereniging. ,,Het is misschien vulgair, maar niet seksistisch. Van mannen bestaan dat soort lijsten ook. Of ‘slet’ een scheldwoord is ligt aan de context. Als je iemand die er tegen kan zo noemt, is het geen probleem.’’

,,Het is niet per se denigrerend’’, beaamt een medestudent (20) die naast hem staat en eveneens anoniem wil blijven.

Toch zijn lang niet alle studenten het met hen eens. Voor Christof Koning (23), die ondernemersrecht studeert, is het overduidelijk dat ‘slet’ een scheldwoord is. ,,Als een dame geregeld met verschillende mannen onder de lakens duikt, dan wordt daar door mannen onder elkaar wel over gesproken maar op een luchtige toon. Het gaat veel te ver om dat in een blad te publiceren of online te zetten.’’

Rechtenstudent Leonie Folkerts (26) vindt het ‘absurd’ dat vrouwen ‘slet’ worden genoemd. Maar ze kijkt er niet van op. Het zit ingebakken in de cultuur van studentenverenigingen, waar ze zelf geen lid van is. ,,Als je je aanmeldt als vrouw weet je dat dit je kan overkomen. Je kunt ook bij een andere club gaan roeien.’’

Het is volgens Folkerts zeker niet wijdverspreid in de studentenwereld dat vrouwen zo seksistisch worden bejegend. In haar eigen omgeving gaan mannen en vrouwen respectvol met elkaar om. ,,Het beeld dat mannen van vrouwen hebben is vaak ontleend aan de pornografie, maar in de dagelijkse omgang merk je daar amper iets van. Alleen in de kroeg tref je soms mannen die verwachten dat je nog dezelfde avond met hen naar bed gaat.’’

Sekswerker Lyle Muns (23), die politiek actief is bij GroenLinks, vindt dat seksuele relaties altijd gebaseerd moeten zijn op wederzijdse instemming. ,,Als je iemand mikpunt maakt van seksuele spot, dan raak je haar in het hart. Dat is walgelijk.’’

Volgens sociaal wetenschapper Linda Duits, gespecialiseerd in populaire cultuur en seksualiteit, steken dergelijke uitwassen vooral de kop op als jongens onder elkaar zijn, helemaal als ze alcohol hebben genuttigd. ,,Ze jutten elkaar op. Daarmee willen ze hun mannelijkheid tonen naar elkaar. Dat doen ze door vrouwen seksueel te vernederen.’’

Dubbele moraal

Er heerst een dubbele moraal. Als een vrouw veel sekspartners heeft, wordt ze slet genoemd. Als mannen dat hebben zijn ze stoer. Muns: ,,Die tegenstelling moet zo snel mogelijk de wereld uit worden geholpen.’’

Je zou kunnen denken dat jongeren sterk zijn beïnvloed door internetporno, waarin vrouwen meestal worden neergezet als lustobject. Gewend zich te uiten op sociale media ligt de drempel voor hen misschien lager zich over vrouwen seksistisch uit te laten. Maar volgens Duits staan internet en sociale media ‘volkomen los’ van de slet- en bangalijsten die binnen studentenverenigingen circuleren.

,,Op de muren van de gebouwen in Pompeï stonden ook pornografische afbeeldingen en verwijzingen met namen. Het is letterlijk zo oud als de weg naar Rome. Of het op een muur, een wc-deur of op een digitaal platform staat geschreven maakt in wezen niet uit. Het sociologische fenomeen dat er aan ten grondslag ligt blijft hetzelfde. Het heeft alles te maken met de dominante, mannelijke seksuele cultuur.’’

Het is ook niet zo dat studenten – door de vaak beschreven ‘pornoficatie’ van de samenleving – losbandiger leven dan eerdere generaties. Uit onderzoek komt naar voren dat jongeren juist minder frequent en op latere leeftijd seks hebben. Ook gebruiken ze minder alcohol en drugs. ,,Jongeren zijn veel braver dan de jeugd van vroeger’’, aldus Duits.

In de dagelijkse omgang valt het allemaal reuze mee, zeggen ook veel studenten bij het Academiegebouw. ,,De ontspoorde ontgroeningen en de banga- en slettenlijst zijn niet representatief voor de omgangsvormen tussen studenten. Bij mijn studievereniging worden vrouwen zeker geen slet genoemd’’, zegt de 22-jarige Duco, die business administration studeert.

Zijn 22-jarige studiegenoot Wijbrand: ,,Studenten gedragen zich niet anders dan andere jongeren. Ze hebben dezelfde seksuele moraal.’’

Volgens Duco is het door de media enorm opgeblazen. ,,Sinds de incidenten bij Vindicat leggen media een vergrootglas op studentenverenigingen.’’

Wijbrand vindt het ‘een beetje stom’ van het Aegir-bestuur. ,,Iedereen weet dat het gevoelig ligt. Waarschijnlijk bestond zo’n verkiezing van de ‘Slet van de Zomer bokaal’ al langer, maar zijn ze er niet mee opgehouden. Kennelijk heeft het bestuur onder een steen geleefd.’’

Toon reacties

Mis niets van het regionale nieuws. Ontvang onze dagelijkse nieuwsupdate, helemaal gratis.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven