‘Zelfrijdend busje wordt heel gewoon’

Het zelfrijdende busje, dat vanaf maandag naar het ziekenhuis in Scheemda rijdt, is wat de provincie betreft een voorbode voor veel meer.

,,We verwachten dat we over 5 tot 10 jaar met zulke busjes een geschikte vorm van openbaar vervoer kunnen aanbieden in dunbevolkte gebieden, waar nu nog belbussen rijden of helemaal geen openbaar vervoer is’’, zegt Daniël Koelikamp.

Het idee is dat bewoners in de toekomst elk moment met zo’n busje naar een bushalte of treinstation kunnen rijden.

Mooie testroute dankzij ziekenhuis in niemandsland

Voorlopig levert de keuze om voor een ziekenhuis in niemandsland met een bushalte op 1,5 kilometer afstand een mooie testroute op.

Zelfrijdende bus Ommelander Ziekenhuis maakt eerste rit (+video)
Lees verder

Koelikamp begeleidt het project in Scheemda namens de provincie. Een uniek project. Want hoewel de soortgelijke Park-Shuttle in Capelle aan den IJssel al sinds 2006 rijdt, is Scheemda de eerste plek in Nederland waar hij tussen ander verkeer op de openbare weg rijdt en wegen kruist.

‘Openbare weg’ is nog wel een groot woord

De term ‘openbare weg’ is nog wel een groot woord. Het grootste deel van de 1,5 kilometer lange route tussen de hoofdingang van het ziekenhuis (bijna erin) en de bushalte Molenstraat (aansluiting op buslijn 119) rijdt het busje op een fietspad. Dat kruist de wegen naar de eerste hulp en de leveranciersingang. De ‘echte’ Zwaagsterweg voor het keerpunt bij de brandweerkazerne is rustig.

,,Het busje stopt voor verkeer van rechts, ambulances en weet waar het zelf voorrang heeft.’’ Gedurende de hele proef (een halfjaar) kijkt voor de zekerheid nog wel iemand mee en stopt het busje automatisch voor elke kruispunt. Een gastheer of gastvrouw drukt op een startknop als alles veilig is. Arriva Nederland nam er drie mensen voor aan.

Uitbreidingsplan in de maak

Afhankelijk van het aantal keren dat een van de sensors een obstakel ziet en het busje stopt, duurt de tocht 5 tot 10 minuten. Het hoofddoel van de proef: de snelheid (nu nog 15 km/uur) omhoog brengen. Blijft de bus, dan ligt uitbreiding naar het dorp en het treinstation in het verschiet.

Tijdens de proef houdt het ziekenhuis het door vrijwilligers bestuurde golfkarretje dat tot dusver naar de bushalte rijdt, achter de hand. Dat wordt ook gebruik voor het ophalen van mensen van de parkeerplaats.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.